سخنرانی پمپئو؛ تکرار اتهام های ضد ایرانی و آرزوهای منطقه ای آمریکا
(last modified 1397-10-21T08:45:51+00:00 )
جدی 21, 1397 13:15 Asia/Kabul
  • سخنرانی پمپئو؛ تکرار اتهام های ضد ایرانی و آرزوهای منطقه ای آمریکا

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در چهل سال اخیر همواره مسیر دشمنی با ایران را دنبال کرده است. این رویکرد در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شده و واشنگتن آشکارا خواهان تضعیف و براندازی جمهوری اسلامی ایران شده است.

ترامپ با اعلام خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم های هسته ای علیه ایران ، وارد جنگ اقتصادی با هدف  ایجاد فقر گسترده و بروزناآرامی ها در ایران شده است. اما در بعد منطقه ای دولت ترامپ در چارچوب سند استراتژی امنیت ملی 2017، تلاش گسترده ای را برای ایجاد ائتلاف های منطقه ای با هدف مهار ایران و تلاش برای تغییر سیاستها و اقدامات آن در سطح خاورمیانه صورت داده است.

به گفته "سید احمد حسینی" تحلیلگر مسائل بین المللی :در راستای نگاه سوداگرانه کنونی آمریکا به جهان و از جمله خاورمیانه، ایران به موضوعی کلیدی برای پیشبرد سیاست تزریق نگرانی و تهدید واشنگتن تبدیل شده است.
در این راستا مایک پمپئو، وزیر امور خاجه آمریکا روز پنج شنبه در سخنرانی خود در دانشگاه آمریکایی قاهره ضمن تکرار اتهام های واشنگتن علیه تهران بر مقابله با ایران و سیاست های منطقه ای آن تاکید کرد. در واقع پمپئو بیش از اینکه در صدد توجیه منطقی تصمیم های ترامپ مانند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باشد صرفاً تلاش کرد تا با مطرح کردن و بزرگنمایی تهدید ادعایی از سوی ایران ، سیاست کنونی آمریکا در منطقه را توجیه کرده و بر تناقض های آن سر پوش بگذارد.

ضمن اینکه وی تلاش کرد تا با طرح ایجاد ائتلاف راهبردی منطقه ای ، متحدان و شرکای آمریکا را که نگران تصمیم ها و اقدام های غیرمنتظره و تناقض آمیز ترامپ هستند ، درباره ادامه حمایت آمریکا از آنها دلگرم و مطمئن سازد. در این راستا وی مدعی شد که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هیچ تغییری در مأموریت منطقه ای واشنگتن ایجاد نمی‌کند.
پمپئو ضمن حمایت از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام و اعمال گسترده ترین و شدیدترین تحریم ها علیه ایران مدعی شد: ما تا زمانی که ایران رفتار خود را مانند یک کشور نرمال تغییر ندهد، فشار‌ها را سخت‌تر و سخت‌تر خواهیم کرد.
ظاهراً وزیر خارجه آمریکا فراموش کرده که این برای اولین بار نیست که واشنگتن رویکرد تحریمی در قبال ایران را در پیش گرفته و همواره در چهار دهه گذشته سیاست فشار را علیه تهران دنبال کرده است.

اما درباره برجام ، این امریکا است که با خروج یک جانبه و بدون دلیل از این توافق ، نه فقط قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده بلکه  انتقادهای شدید جهانی را حتی از سوی متحدان اروپایی خود نیز موجب شده است. 
پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود ایران را به توسعه نفوذ منطقه ای خود در دوره پسا برجام متهم کرده است. اساساً یکی از دلایل تحریم های غیرقانونی واشنگتن علیه تهران ، محروم کردن ایران از منابع مالی برای پیشبرد سیاست های منطقه ای خود عنوان شده است.

وزیر خارجه آمریکا ظاهراً فراموش کرده که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیکی و قدرت منطقه ای ایران و نیز حمایت های مردمی از ایران در سطح منطقه، اساساً وی خواسته ای غیر منطقی ومحال یعنی کاهش و قطع نفود منطقه ای ایران را مطرح می کند ، در حالی که حتی اروپایی ها نیز به نفوذ منطقه ای و نقش غیر قابل انکار ایران در معادلات منطقه ای اذعان کرده اند. 
نکته دیگر اشاره پمپئو به تلاش آمریکا برای ایحاد ائتلاف راهبردی منطقه ای با هدف مقابله با ایران است که البته در قالب ایجاد «اتحاد استراتژیک خاورمیانه(میسا)  MESA » یا "ناتوی عربی" دنبال می شود.

با این حال این رویای آمریکا با موانع زیادی برای تحقق مواجه است . ضمن اینکه نگاهی به تلاش های قبلی در این زمینه نشان می دهد که شرکای منطقه ای آمریکا در مسیر ایجاد این ائتلاف با دشواری های زیادی مانند اختلاف بین خود و نیز رقابت های داخلی مواجه هستند و به رغم وعده های آمریکا اما هنوز تا تشکیل چنین ائتلافی راه درازی باقی مانده است. 

کلیدواژه