حمایت عبدالله عبدالله از توافق صلح با حکمتیار
(last modified 1395-07-04T07:11:52+00:00 )
میزان 04, 1395 11:41 Asia/Kabul
  • حمایت عبدالله عبدالله از توافق صلح با حکمتیار

در حالی که برخی از محافل در افغانستان تلاش کردند تا جناح عبدا... عبدا... را مخالف روند صلح با حزب اسلامی حکمتیار نشان دهند هیئت مذاکره کننده این حزب در دیدار با رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد که بدون همکاری و حمایت صادقانه وی روند صلح محقق نمی شد .

از دیدگاه ناظران سیاسی امضای توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار منجر به گشایش فصل تازه ای ازتحولات سیاسی این کشور شده است .زیرا افغانستان به شدت نیازمند صلح و امنیت است و گروههای مسلح که در گذشته برای استقلال و آبادانی این کشور با دشمنان افغانستان جنگ کرده اند دیگر نباید رودر روی هم قرار داشته باشند.به همین دلیل عبدا.. عبدا... اخیرا اعلام کرد که جنگ در گذشته به افغانها تحمیل شده و اکنون همه گروهها و قبایل وظیفه دارند تا به خواست مردم برای پیوستن به روند صلح پاسخ مثبت دهند.اظهارات «محمد امین کریم» رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی در دیدار با عبدالله عبدالله در کابل مبنی بر اینکه این حزب در کنار دولت با مخالفان مبارزه خواهد کرد می تواند توان سیاسی و نظامی دولت وحدت ملی افغانستان را دربرابر مخالفان دولت این کشور تقویت کند.

عبدالله عبدالله نیز در این دیدار اعلام کرد که دولت افغانستان خواستار صلح و ثبات در این کشور است و حمایت از توافقنامه صلح با حزب اسلامی آن را اثبات می‌کند.

تردیدی نیست مردم افغانستان نه تنها از جنگ خسته شده اند بلکه تحمل ادامه تنش و درگیری های قومی را نیز ندارد.این بدان معنا است که مردم افغانستان بخصوص نسل جوان این کشور انتظار دارند تا رهبران جهادی که الگوی مقابله با استعمار و متجاوزان در افغانسنان محسوب میشوند با کنار گذاشتن تعصبات قومی و قبیله ای در جهت ساختن کشوری مبتنی بر ملی گرایی تلاش کنند .

حمایت عبدا... عبدا... از صلح با حزب اسلامی حکمتیار که پشتون محسوب میشود بیانگر همین واقعیت است و اینکه جامعه امروزی افغانستان باید به سمت ایجاد ملت واحد حرکت کند و از تاثیر گذاری مسایل قومی بر سیاستهای ملی اجتناب کنند.

بعد از چند دهه جنگ و خونریزی در افغانستان فرزندان این کشور برای تحصیل و ساختن افغانستان آباد و آزاد نیازمند امنیت و آرامش هستند و هر گروهی غیر این عمل کند قطعا مورد تنفر مردم این کشور قرار خواهد گرفت .به همین دلیل توافق صلح میان حزب اسلامی و دولت وحدت ملی افغانستان با استقبال عمومی در این کشور روبرو شده و افق روشنی را برای پیشبرد روند صلح در افغانستان ایجاد می کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم تاکید کرد دولت کابل با امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی حکمتیار به مردم این کشور و جهان ثابت کرد که برای برقراری صلح وتامین امنیت در افغانستان با تمامی گروههای مخالف آماده مذاکره و امضای توافقنامه صلح است .

«محمد محقق» معاون دوم رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان هم ضمن اشاره به اینکه دولت این کشور با صبر و آغوش باز، مخالفان دولت را به صلح دعوت کرده است ابراز امیدواری کرد که این حزب با سهم گیری در آینده افغانستان، به سازندگی در کشور کمک کند .

کلیدواژه