احزاب و گروه هایی که در افغانستان جنایت کرده اند باید از مردم طلب عفو کنند
(last modified 1395-07-04T10:40:12+00:00 )
میزان 04, 1395 15:10 Asia/Kabul

تمام احزاب و گروه هایی که باعث کشتار و فجایع در افغانستان بوده اند اگر می خواهند با دولت همکاری کنند ابتدا باید از مردم این کشور طلب عفو کنند

عضو سابق کابینه افغانستان تاکید کرد: تمام احزاب و گروه هایی که از چند دهه گذشته باعث قتل و کشتار و بروز فجایع در افغانستان بوده اند اگر می خواهند با دولت همکاری کنند ابتدا باید از مردم این کشور طلب عفو کنند.

داکتر محمد امین فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به امضای توافقنامه صلح حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان گفت: حزب اسلامی هم اگر می خواهد با دولت همکار شود باید با تمام نیرو و امکانات تحت امر این دولت قرار بگیرد.

وی با اشاره به مخالفت برخی از شخصیت های افغان با این توافقنامه که از عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت و از وابستگان برجسته حزب جمعیت اسلامی افغانستان هم در این زمینه نام برده می شد اما او توافق و خرسندی خود را نسبت به این مساله ابراز کرده اظهار داشت: حزب جمعیت و حزب اسلامی افغانستان از زمان جهاد اختلافاتی باهم داشتند که به درگیری هم کشیده می شد. اما اکنون اعضای برجسته حزب جمعیت اسلامی از جمله عبدالله عبدالله و عطا محمد نور از توافقنامه صلح با حزب اسلامی استقبال کرده اند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: به نظر نمی رسد که پیوستن حزب اسلامی به دولت سایر گروه های مسلح مخالف دولت از جمله طالبان را نیز ترغیب به این کار کند. مگر اینکه سازمان استخبارات اردوی پاکستان (آی. اس. آی) بر اساس فشارهای بین المللی آنان را وادار به این کار کند. حزب اسلامی و بویژه گلبدین حکمتیار رهبر این حزب که اکنون حاضر به صلح شده در سال های اخیر در انزوا قرار گرفته بود و توان جسمی اش هم تحلیل رفته و از این طریق می خواهد خود را وارد سیاست افغانستان کند.         

به گفته فرهنگ اگر حکمتیار به این فکر باشد که ابتدا از ملت عذرخواهی کند و بعد با دولت همکاری داشته باشد مورد استقبال است. در حزب اسلامی هم کسانی هستند که از اقدامات انجام شده از سوی این حزب و اعضای آن صورت گردفته نادم و خجالت زده هستند و کسانی هم هستند که هیچ مسوولیتی نمی پذیرند و می گویند کاری نکرده اند که نیاز به عذرخواهی داشته باشند.

این صاحبنظر افغان بیان داشت: این موارد نشان می دهد که هنوز در بین خود این حزب اتفاق نظر وجود ندارد و حتی ممکن است به خاطر این توافقنامه مشکلات درون حزبی در آن ایجاد شود.

این عضو سابق کابینه افغانستان عنوان کرد: با وجود اینکه توافقنامه صلح بین حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان امضا شده یک فرایند طولانی پیش رو است و یکی از موضوعات اساسی، حذف نام اعضای ارشد حزب اسلامی و از جمله حکمتیار از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و این بستگی به حزب اسلامی و چگونگی همکاری اش با دولت افغانستان هم دارد.

وی اضافه کرد: به هر صورت برای رسیدن افغانستان به آرامش و ثبات باید همه گروه ها و احزاب با حکومت این کشور همکاری کنند و کسانی هم که مرتکب خیانت و جنایت شده اند به مجازات برسند.

 

کلیدواژه