جدی 30, 1397 16:44 Asia/Kabul

مرجع تعیین اعضای کمیسیون انتخابات باید مردم باشند و حاکمیت ملی به مردم  تعلق دارد ولی در حال حاضر اعضای کمیسیون انتخابات را رئیس جمهور تعیین می کند و آن ها خود را مدیون رئیس جمهور می دانند

کارشناس سیاسی افغانستان: رئیس جمهور نباید در تعیین اعضای کمیسیون انتخابات نقش داشته باشد.

عبدالغفور ساجد کارشناس سیاسی افغان در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری ضمن اشاره به تعیین اعضای کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری توسط شخص رئیس جمهور گفت: این مشکلی است که در قانون اسااسی ما وجود دارد و کاملا در دوره های گذشته انتخابات هم باعث مشکلات زیادی شده و این موضوع همیشه مورد ایراد کارشناسان حقوقی و سیاسی بوده است.

وی افزود: هر شخصی که اعضای کمیسون انتخابات را تعیین کند، کمیسیون  را مدیون خود کرده است و این موضوع شفافیت انتخابات را زیر سوال می برد و اعضای کمیسون انتخابات به صراحت از شخصی که آنها را به این سمت گماشته حمایت خواهند کرد.

این حقوقدان افغان افزود: متاسفانه این مشکل در قانون اساسی افغانستان وجود دارد و باید قانون در این زمینه تعدیل شود، نظام انتخاباتی باید تغیر کند و کمیسیون انتخابات باید به شکل مستقل و بدون نظارت و انتخاب حکومت شکل بگیرد.

ساجد تصریح کرد: مرجع تعیین اعضای کمیسیون انتخابات باید مردم باشند و حاکمیت ملی به مردم  تعلق دارد ولی در حال حاضر اعضای کمیسیون انتخابات را رئیس جمهور تعیین می کند و آن ها خود را مدیون رئیس جمهور می دانند.

 این کارشناس سیاسی تاکید کرد: اگر قانون انتخابات تعدیل نشود این مشکل در آینده هم وجود خواهد داشت و بر اساس همین قانون اشتباه، در دوره های قبل هم، انتخابات ریاست جمهوری به انحراف کشیده شد.  

  

 

کلیدواژه