نسخه امریکایی و پاکستانی برای صلح افغانستان به نفع این کشور نیست
(last modified Sun, 27 Jan 2019 14:42:06 GMT )
دلو 07, 1397 19:12 Asia/Kabul

افغانستانی های اصیل نسخه امریکایی و پاکستانی برای صلح افغانستان را به نفع این کشور ندانسته و نمی پذیرند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: افغانستانی های اصیل نسخه امریکایی و پاکستانی برای صلح افغانستان را به نفع این کشور ندانسته و نمی پذیرند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشست های هیات های امریکایی و طالبان و نقش پاکستان در این زمینه گفت: آنان منافع خود را دنبال کرده و به فکر منافع افغانستان نیستند.

وی تصریح کرد: زمانی طالبان اعلام می کنند که امکان مذاکره با دولت افغانستان وجود دارد اما به زودی از این حرف خود برمی گردند که در این زمینه مداخله پاکستانی ها دیده می شود، آنان مذاکره طالبان و حکومت افغانستان را به نفع خود نمی دانند و بر طالبان اعمال نفوذ می کنند، به این ترتیب مذاکرات طولانی می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی افغان هایی که واقعاً خود را متعلق به افغانستان می دانند و در مذاکرات حضور دارند، خلاف نسخه امریکایی ها و پاکستانی ها برای صلح فکر می کنند و اعلام می نمایند که نمی خواهند تحت نظر امریکا و پاکستان برنامه صلح افغانستان را پیگیری کنند.

خروتی عنوان کرد: امریکا و پاکستان نسخه ای را که برای صلح افغانستان ترتیب کرده اند بصورت پروژه ای توسط آن دسته از طالبانی اجرا می کنند که تا مدتی قبل در زندان های پاکستان بودند و شست و شوی مغزی داده شده اند تا فقط منافع پاکستان مد نظرشان باشد و منافع افغانستان را در نظر نگیرند.

وی در عین حال گفت: طالبان افغانستان گروهی نیست که بصورت کامل تحت سلطه پاکستانی ها باشد اما آی. اس. آی پاکستان با تمام توان کوشش می کند که مالک مذاکرات باشد، نتیجه مذاکرات را به نفع خود تغییر دهد. پاکستانی ها از نفوذی که بر بسیاری از طالبان دارند سوء استفاده می کنند و آنان را وادار می کنند که به نفع آن ها موضع بگیرند که این مساله باعث به طول انجامیدن مذاکرات شده است.

این کارشناس افغان تاکید کرد: حکومت فعلی افغانستان یک واقعیت عینی است، هجده سال این حکومت جریان داشته و قربانی داده بنابراین به هیچ عنوان نمی توان از این همه قربانی ها و دستاوردهای این سال ها عبور کرده و این حکومت را نادیده گرفت.

خروتی عنوان کرد: اگر حکومت امریکا واقعاً طرفدار برقراری صلح در افغانستان است و برنامه شوم دیگری ندارد چرا حکومت افغانستان را از مذاکرات صلح با طالبان دور نگه داشته است و با اشاره پاکستان عمل می کند؟ در حالیکه زندانیان طالبان نزد حکومت افغانستان هستند و هرچند تهدیدات امنیتی وجود دارد، این حکومت در سراسر افغانستان حاکم است.

وی اضافه کرد: امریکا اگر بخواهد می تواند شرایط شرکت حکومت افغانستان در مذاکرات را فراهم کند اما آنان صلح واقعی را برای افغانستان نمی خواهند و در نهایت تا زمانی که گروه های مختلف افغان خودشان نخواهند بین خود صلح و آشتی برقرار کنند این صلح برقرار نخواهد شد.

 

کلیدواژه