کالای ایرانی به دلیل کیفیت بالا مورد اقبال مردم و تاجران افغان است
(last modified 1397-11-08T12:27:41+00:00 )
دلو 08, 1397 16:57 Asia/Kabul

کالای ایرانی به دلیل کیفیت بالا مورد اقبال مردم و تاجران افغان است و آنان علاقمند به تجارت با ایران هستند

دبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس به نقل از رئیس اتاق بازرگانی ولایت پکتیای افغانستان گفت: کالای ایرانی به دلیل کیفیت بالا مورد اقبال مردم و تاجران افغان است و آنان علاقمند به تجارت با ایران هستند.  

زینب رحیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در نشستی تحت عنوان بررسی "روابط تجاری ایران و افغانستان" در دفتر خبرگزاری فارس در تهران مشکلات تجارت ایران و افغانستان مورد بررسی قرار گرفت و تاجران افغان علاقمندی خود را برای تجارت با ایران به خاطر کیفیت بالای کالاهای ایرانی نشان دادند.

وی افزود: هیاتی از تاجران افغانستانی از ولایت پکتیا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده بودند در این نشست حضور یافت و عبدالنصیر علم یار رئیس اتاق بازرگانی ولایت پکتیا با اشاره به اینکه تاجران افغانستانی همواره به دلیل کیفیت بالای کالاهای ایرانی به دنبال داد و ستد با این کشور هستند، یادآور شد که در حال حاضر حدود هشتاد درصد کالاهای مورد نیاز پکتیا از پاکستان وارد می شود که از کیفیت لازم برخوردار نیست و مردم و تاجران افغان به دنبال منابع دیگری هستند.

به گفته رحیمی رئیس اتاق بازرگانی ولایت پکتیا افزود که کالاهای ایرانی کیفیت لازم را دارند و به همین دلیل تاجران افغانستانی می توانند روی آن سرمایه گذاری کنند اما به دلیل وجود مشکلات در صدور ویزا برای تاجران افغانستانی حجم تجارت آن ها با ایران در حد قابل قبولی نیست که می تواند مانع عمده ای بر سر راه تجارت دو کشور باشد.

این خبرنگار ایرانی همچنان یادآور شد که حجم مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان سالیانه بیش از دو میلیارد دلار برآورد شده که این موضوع می تواند افغانستان را از مقاصد عمده کالاهای تولید ایران قرار دهد اما در حالیکه افغانستان از شرکای اصلی تجاری ایران است، همیشه شاهد مشکلاتی در افزایش تجارت بین دو کشور بوده ایم از جمله بروز مشکلات در هنگام صدور ویزا برای تاجران دو کشور و ضعف مسوولیت پذیری در این زمینه.

رحیمی عنوان کرد که آقای حاجی قاضیان معاون اتاق بازرگانی پکتیا هم در این نشست یادآور شد که کالاهای ایرانی در بین مردم و تاجران افغان محبوبیت بالایی دارند.

وی اضافه کرد قاضیان با بیان اینکه تجارت به عنوان ستون فقرات یک جامعه است و به هر میزان که عرصه تجارت گسترده تر شود ناامنی و جنگ کاهش می یابد و منطقه به سمت صلح و ثبات پیش می رود، تاکید کرد که ما از تجارت با چین و پاکستان به خاطر کیفیت پایین کالاهایشان خسته شده ایم و می خواهیم تجارت جدیدی را با برادران ایرانی خود آغاز کنیم.

 

کلیدواژه