مردم افغانستان فقط به خاطر برقراری صلح حاضر به پذیرش گروه هایی مانند طالبان هستند
(last modified Sat, 02 Feb 2019 09:23:53 GMT )
دلو 13, 1397 13:53 Asia/Kabul

مردم افغانستان تشنه صلح هستند و اگر بپذیرند گروه هایی مانند طالبان به برنامه صلح بپیوندند به خاطر پایان جنگ است نه تمایل به حضور طالبان

استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: مردم افغانستان تشنه صلح هستند و اگر بپذیرند گروه هایی مانند طالبان به برنامه صلح بپیوندند به خاطر پایان جنگ است نه تمایل به حضور طالبان.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در رابطه با گفت و گوهای صلح بین هیات های امریکایی و طالبان و تاکید بر تدبیر در این زمینه اظهار داشت: نگرانی های آقای غنی بیشتر به خاطر نگرانی در خصوص حفظ قدرتش ابراز می شود.

وی در عین حال گفت: البته برخی اظهارات آقای غنی در رابطه با طالبان منطقی است زیرا طالبان در زمانی که بر سر قدرت بودند، حکومت خوبی را به نمایش نگذاشتند اما به هر صورت مردم تشنه صلح و معتقدند حتی کسانی که دست به اقدامات خرابکارانه زده اند باید شامل نظام شوند تا صلح برقرار شود همانگونه که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با حکومت افغانستان صلح کرد.

به گفته استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل مردم دل خوشی هم از طالبان ندارند اما به این فکر می کنند که اگر طالبان با نظام باشند بهتر است از اینکه دور باشند و اقدام به خرابکاری کنند در غیر اینصورت هیچ نیازی به حضور طالبان نیست، آنان کسانی بودند که در کنار دیگر اقدامات خود حداقل برای مدت پنج سال زنان را به انزوا کشاندند و جلو تحصیل دختران را گرفتند که نمی توانند این مسایل را جبران کنند. آنان ادعا می کنند که فکرشان نسبت به گذشته تغییر کرده اما چنین به نظر نمی رسد و همان تعصبات، قوم گرایی، زن ستیزی را با خود دارند.

آقای فانوس تصریح کرد: هرچند طالبان دولت افغانستان را دولتی مشروع نمی دانند و چنین القاء می کنند که دولت منتخب نیست، البته در داخل دولت هم افرادی طرفدار تشکیل حکومت موقت می باشند اما حکومت موقتی که بر اساس توافقنامه بن تشکیل شد و به دنبال آن حکومت های بعدی آمدند تجربه خوبی از خود بجا نگذاشتند و بیش از هشتاد درصد پول هایی هم که از خارج به افغانستان سرازیر شد دوباره به کشورهای اروپایی و امریکایی بازگشت، باقیمانده هم بیشتر صرف تجملات شده و کمکی به مردم و ایجاد زیرساخت ها نشده است.

به گفته این کارشناس سیاسی پروژه هایی هم که راه اندازی شده بیشتر شخصی بوده و بر اساس یک پلان بزرگ ملی و با در نظر داشت هدایت مسوولان نبوده که مشکلات عدیده زیست محیطی و حیف و میل منابع را هم به دنبال داشته است، با همه این ها تشکیل حکومت موقت هم چندان بعید نیست چون عده ای به دنبال آن هستند که سهمی به طالبان و افرادی مانند گلبدین حکمتیار داده شود.

وی اضافه کرد: ارزش های ملی در افغانستان تعریف خود را از دست داده و بیشتر ارزش های قومی و منطقه ای دنبال می شود، فاصله حرف تا عمل هم در بین مسوولان و شخصیت ها زیاد است، همه از وحدت ملی صحبت می کنند اما عملاً چیز دیگری اتفاق می افتد و درگیری های زیادی بین طرف های مختلف وجود دارد.

 

کلیدواژه