میزبانی گسترده از دانش آموزان مهاجر افغان در مدارس ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
(last modified 1397-11-14T08:25:50+00:00 )
دلو 14, 1397 12:55 Asia/Kabul

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران میزبانی خوب و گسترده ای از دانش آموزان مهاجر افغان در مدارس ایران و بویژه خراسان رضوی شده است

معاون هماهنگی و امور اجرایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران میزبانی خوب و گسترده ای از دانش آموزان مهاجر افغان در مدارس ایران و بویژه خراسان رضوی شده است.

حسین شادکام در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: یکی از افتخارات استان خراسان رضوی میزبانی از مهاجرین کشور هم زبان و هم کیش ما افغانستان است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بروز تحولات در داخل افغانستان شاهد حضور مهاجرین افغان در ایران بودیم و از سال 1359 تاکنون بصورت میانگین سالانه بیش از شصت هزار دانش آموز مهاجر افغانستانی را در مجموعه فضاهای آموزشی در استان پذیرایی کرده ایم.

وی افزود: حتی زمان هایی که سازمان های بین المللی هیچ کمکی نمی کردند و جمهوری اسلامی درگیر جنگ و تحریم های ظالمانه بوده هیچ گاه در پذیرایی از مهاجران افغان کوتاهی نشده و این افتخار را حفظ کرده ایم.

به گفته این مسوول آموزش و پرورش خراسان رضوی دانش آموزان افغانستانی در طول این سال ها در کنار دانش آموزان ایرانی تحصیل کرده اند به گونه ای که از مجموعه ی 48 اداره و شهرستان ناحیه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در 46 اداره دانش آموزان مهاجر افغانستانی تحصیل می کنند و در بعضی از مدارس ما در مشهد بیش از هشتاد درصد دانش آموزان از مهاجران افغان هستند.

شادکام عنوان کرد: سازمان های بین المللی در بخش آموزش و پرورش دانش آموزان مهاجر کمک های محدودی داشته اند، اگر بخواهیم دانش آموزان مهاجر افغانستانی را در یک مجموعه مدرسه مستقر کنیم به 200 آموزشگاه و بیش از 2000 معلم نیاز است اما تاکنون این سازمان ها پنج آموزشگاه ساخته اند و کمک های محدودی داشته اند.

وی با بیان اینکه بحث های آموزشی، فوق برنامه، اردویی و نمایشگاهی دانش آموزان مهاجر افغان هم در کنار دانش آموزان ایرانی پیگیری شده، اضافه کرد: این فرصت تعامل که برگرفته از زبان مشترک، دین مشترک و فرهنگ مشترک است تا امروز ادامه داشته و امیدواریم که همچنان ادامه داشته باشد.

 

کلیدواژه