هشدار روسیه به نقض پیمان آی‌ان‌اف
(last modified 1397-11-15T06:49:34+00:00 )
دلو 15, 1397 11:19 Asia/Kabul

روابط روسیه و آمریکا با روی کارآمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ژانویه 2017 با وخامت روز افزونی همراه بوده است.

به گزلرش رادیو دری ، فشارهای آمریکا در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه روسیه اعمال می‌شود. یکی از جنبه‌های آن تلاش آمریکا برای تقابل با روسیه و کسب برتری نظامی بر آن است.

در این راستا، دولت ترامپ ، خروج از پیمان‌های تسلیحاتی به منظور رها شدن از محدودیت‌های ناشی از این توافقات را مد نظر قرار داده است.

ترامپ در 20 اکتبر 2018 اعلام کرد که آمریکا از پیمان «نیروهای هسته ای میانبرد» (آی ان اف)INFخارج خواهد شد.

بهانه اصلی آمریکا برای خروج از این پیمان راهبردی و بسیار مهم، نقض مفاد آن توسط روسیه است. پس از آن، مایک پمپئو نیز در 1 فوریه اعلام کرد که آمریکا از 2 فوریه  2019 اجرای پیمان آی ان اف را به مدت ۱۸۰ روز به حالت تعلیق در می آورد و در صورت عدم اجرای تعهدات مد نظر در این پیمان از سوی روسیه، از این پیمان به طور کامل خارج خواهد شد. 

هر چند روسیه نیز در واکنش به این اقدام آمریکا مبادرت به تعلیق اجرای پیمان آی ان اف کرده، اما روسها نگران اقدام آمریکا برای تولید، گسترش و استقرار موشک‌های کوتاه برد و میانبرد هستند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که واشنگتن از دو سال قبل به طور پنهانی در حال توسعه و ساخت این نوع موشکها در تاسیسات شرکت ریتئون Raytheon در  شهر توسان Tucson  ایالت آریزونا بوده است.

این مساله خشم روسها را برانگیخته است زیرا بهانه همیشگی آمریکا برای خروج از پیمان آی ان اف، اقدام روسیه برای ساخت موشک کروز  «9ام 729» بوده است که به ادعای آمریکایی‌ها بیش از 500 کیلومتر برد دارد در حالی که روسیه برد این موشک را 480 کیلومتر اعلام کرده است.

با توجه به این مساله وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور این حق را برای خودمحفوظ می‌داند  تا در آینده به هر اقدامی در عرصه تولید، گسترش و استقرار موشکهای کوتاه برد و میانبرد پاسخ متقارن بدهد.

در این بیانیه تاکید شده است: «در صورت وجود تهدیدات جدید از سوی آمریکا، مسلما ما مجبور خواهیم بود همه اقدامات لازم برای تامین امنیت ملی خویش را انجام دهیم. به گفته روسها اقدامات شفاف مسکو در این زمینه از سوی آمریکاییها نادیده گرفته شده یا پوشانده شده است.

در این زمینه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که واشنگتن به این شرط که مسکو طی شش ماه آینده به اجرای تعهدات خویش در قبال پیمان آی ان اف برگردد، حاضر است امکان باقی ماندن در این پیمان را بررسی کند، ولی اگر روسیه رویکرد خود را تغییر ندهد، لغو پیمان آی ان اف عملی خواهد شد.

البته آمریکا در زمینه اعمال فشار وتهدید روسیه تنها نیست و سازمان ناتو نیز رویکردی مشابه اتخاذ کرده است.

در این زمینه دبیر کل ناتو با تاکید بر اینکه همچنان در راستای حفظ پیمان آی ان اف کار می‌کنیم تهدید کرد: در صورت شکست این پیمان، همه گزینه‌های ما از جمله گزینه نظامی روی میز است. 

مقامات ارشد ناتو در موضعی یکجانبه نگرانه مدعی هستند که روسیه این پیمان را نقض کرده در حالی که روسها شواهد قاطعی دال بر عدم رعایت پیمان ی ان اف در عرصه اروپا ارائه داده اند.

کلیدواژه