دلو 16, 1397 15:31 Asia/Kabul

زمینه های فراوان همکاری های اقتصادی میان استان کرمان و افغانستان وجود دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ایران گفت: زمینه های فراوان همکاری های اقتصادی میان استان کرمان و افغانستان وجود دارد.

سید مهدی طبیب زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سفر اخیر هیات تجاری افغانستان به استان کرمان اظهار داشت: در دیدارهایی که با هیات تجاری افغانستانی در کرمان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که می توانیم در زمینه های کشاورزی، معدن، صنعت و مخصوصاً انرژی همکاری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ولایت کرمان در عرصه های ذکر شده و بخصوص انرژی تجارب خوبی دارد که از تراز مثبت انرژی هم برخوردار است، می توانیم به افغانستان صادرات انرژی داشته باشیم، نیروگاه های محلی و خورشیدی احداث کنیم زیرا افغانستان در میان ذوزنقه طلایی تولید انرژی خورشیدی قرار دارد.

به گفته این مقام مسوول در کرمان امکان همکاری مشترک در زمینه مواد غذایی، خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و همچنان می توانیم از کالاها و تولیدات افغانستان به عنوان مواد اولیه برخی از کارخانجات استفاده کنیم.

طبیب زاده گفت: جلسه ای هم با نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی داشتیم و با اعضای هیات تجاری افغانستانی مهمان وزیر اقتصاد ایران بودیم که مشکلات موجود در رابطه با صدور ماشین آلات مختلف به افغانستان و نیز تبادل ارز مطرح شد. پیرو این دیدار جلسات دیگری با حضور مسوولان بانک مرکزی، کانون صرافان ایران و کانون صرافان افغانستان برگزار و محدودیت های انتقال ارز مورد بررسی قرار گرفت، جلسه ای هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد و محدودیت های تجاری بررسی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ایران سفر هیات تجاری افغانستانی به کرمان را آغاز خوبی برای رفع این موانع دانست و اظهار کرد: ما به دنبال سود یکطرفه نیستیم و این توقع را از مقامات افغانستان نداریم که بازار کالا را برای تولیدات ایران باز کنند اما خودشان سهمی در این بازار نداشته باشند، تاجران افغانستان هم قول همکاری داده اند و بویژه در شرایطی که ایران تحریم است همکاری دو کشور فرصت های خوبی را ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: گفت و گوهای خوبی صورت گرفته، تاجران افغانستانی برای ایجاد شرکت در ایران و از جمله استان کرمان ابراز علاقه کرده اند و ما هم از این مساله اعلام حمایت کرده ایم، فرصت شناخت متقابل را هم برای تاجران افغانستانی و کرمانی ایجاد می کنیم چون تاجران افغان باید مطمئن باشند که تجارت شان در ایران به خوبی انجام می شود.

 

کلیدواژه