مردم افغانستان صلحی را که به قیمت از بین رفتن دستاوردها تمام شود، نمی پذیرند
(last modified 1397-11-16T13:11:21+00:00 )
دلو 16, 1397 17:41 Asia/Kabul

مردم افغانستان صلحی را با طالبان که به قیمت از بین رفتن دستاوردهای هجده ساله مردم و حکومت تمام شود، نمی پذیرند

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: مردم افغانستان صلحی را با طالبان که به قیمت از بین رفتن دستاوردهای هجده ساله مردم و حکومت تمام شود، نمی پذیرند.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به خواستی که از سوی طالبان مبنی بر انحلال اردوی افغانستان به عنوان پیش شرط مذاکره مطرح شده گفت: اگر هم چنین خواسته ای از طرف طالبان مطرح شده باشد خواست اربابان طالبان است که تا امروز این گروه را علیه مردم و حکومت افغانستان پشتیبانی کرده اند. این خواسته کاملاً غیرمنطقی است و به هیچ وجه مورد پذیرش مردم واقع نخواهد شد.

وی اظهار داشت: اردوی ملی افغانستان یکی از دستاوردهای این کشور است و اگر طالبان مخالف این ستاوردها باشند، مردم در برابر خواست طالبان ایستادگی می کنند، صلحی که به قیمت از دست دادن این دستاوردها تمام شود به درد مردم افغانستان نمی خورد و مردم آن را نمی پذیرند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به نشست مسکو که با حضور چهره های سیاسی افغانستان و هیاتی از طالبان برگزار می شود عنوان کرد: از مدتی قبل تلاش هایی برای گفت و گوهای صلح افغانستان در جریان است، چند دوره نشست در قطر برگزار شد و نشست مسکو هم در جریان است اما طالبان تاکنون  نشستی با گروه ها و شخصیت های افغان نداشتند.

به گفته مظفری این اولین بار است که طالبان با طرف های افغان البته به جز نمایندگان حکومت افغانستان نشست برگزار و در رابطه با مساله صلح تبادل نظر می کنند. این مساله تمایل طالبان را به صلح نشان می دهد و می تواند مقدمه ای هم برای نشست و گفت و گوی طالبان با حکومت افغانستان تلقی شود.

وی همچنان خاطرنشان کرد: طالبان ابزار و وسیله ای در اختیار دشمنان مردم افغانستان بوده اند و اکنون اگر تغییری در استراتژی اربابان این گروه در رابطه با صلح ایجاد شده باشد طالبان هم تابع آنان خواهند بود، طالبان در گذشته تاکید می کردند تا زمانی که حتی یک سرباز خارجی در افغانستان باشد با خارجی ها و حکومت افغانستان وارد گفت و گو نمی شوند، این شعاری بود که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی هم سال ها می داد اما با حکومت افغانستان گفت و گو و صلح کرد.

مظفری اضافه کرد: فشارهای جامعه جهانی طالبان را وادار کرده حاضر به مذاکره شوند و مذاکرات این گروه با هیات امریکایی و شخصیت های سیاسی و جهادی افغانستان نشان دهنده تغییر جدی در رویکرد طالبان است و چون سیاست های این گروه را دیگران تعیین می کنند در آینده زمینه نشست آنان با حکومت افغانستان را هم فراهم خواهند کرد زیرا اگر آنان با حکومت افغانستان وارد مذاکره نشوند مساله صلح بصورت یکجانبه نتیجه ای درپی نخواهد داشت.

 

کلیدواژه