برنامه صلح افغانستان تنها با حضور طرف های متخاصم و دولت حاکم به نتیجه می رسد
(last modified 1397-11-20T13:51:14+00:00 )
دلو 20, 1397 18:21 Asia/Kabul

برنامه صلح افغانستان زمانی به نتیجه می رسد که طرف های متخاصم و دولت افغانستان در نشست ها و مذاکرات صلح حضور داشته باشند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: برنامه صلح افغانستان زمانی به نتیجه می رسد که طرف های متخاصم و دولت افغانستان در نشست ها و مذاکرات صلح حضور داشته باشند.

محمد باقر ملت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: اگر کشورهای قدرتمند به دنبال نشست ها و گفت و گوهای صلح هستند باید در نظر داشته باشند که این گفت و گوها زمانی به نتیجه می رسد که در کنار کشورهای قدرتمند و منطقه گروه های متخاصم و دولت افغانستان هم حضور داشته باشند.

وی با اشاره به نشست شخصیت های سیاسی و جهادی افغان با نمایندگان طالبان در مسکو اظهار داشت: نشست مسکو به نوعی تلاش روسیه برای نشان دادن این موضوع به رقیب خود امریکا بود که اگر آن ها در قطر یا دیگر کشورها نشست هایی را با طالبان برگزار می کنند، دیگر کشورها هم می توانند ارتباط مستقیم با طالبان برقرار کنند و با سران احزاب سیاسی افغان نیز رابطه داشته باشند.

به گفته این کارشناس افغان روسیه همچنان به امریکا گوشزد کرد که نمی تواند مذاکرات صلح افغانستان را در اختیار داشته و به گروگان بگیرد بلکه دیگر کشورها، سران و شخصیت های سیاسی و جهادی افغان هم باید در این زمینه دخالت داشته باشند.

ملت یار عنوان کرد: به هر صورت نشست ها و گفت و گوهای صلح افغانستان چیزی نیست که قرار باشد پشت پرده از سوی نمایندگان امریکا و طالبان صورت بگیرد، این مذاکرات باید با حضور امریکا، روسیه، ایران، برخی دیگر از کشورهای همسایه و منطقه و دولت افغانستان و نمایندگان طالبان و دیگر گروه های مخالف مسلح انجام شود تا مکانیزم مشخصی ارایه و روی آن توافق شود.

وی افزود: اگر قرار باشد در مسکو نشست برگزار شود و از دولت افغانستان دعوت نشود و یا در قطر مذاکراتی انجام شود و باز هم نمایندگان حکومت افغانستان حضور نداشته باشند چنین مذاکراتی ناقص است و به جایی نمی رسد بنابراین تاکنون آن چیزی که آرزوی مردم افغانستان در رابطه با صلح است تحقق نیافته است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اگر کشورهای قدرتمند به دنبال آن هستند که گفت و گوهایی برای صلح افغانستان انجام شود باید روی یک مکانیزم مشخص تفاهم کنند و بعد کشورهای بزرگ و کشورهای منطقه با گروه های متخاصم و حکومت افغانستان دور یک میز بر سر صلح به توافق برسند.

ملت یار در رابطه با تاکید طالبان بر تغییر قانون اساسی و اینکه وضعیت جاری در افغانستان در مورد زنان از فرهنگ غرب نشات گرفته و نیز نگرانی ها در افغانستان از بازگشت سخت گیری ها در رابطه با زنان از سوی طالبان در صورت بازگشت آنان به قدرت در آینده گفت: طالبان دیگر به اندازه گذشته در قدرت سهم نخواهند داشت و اگر صلح برقرار شود به نظر می رسد که یک دولت توافقی به میان خواهد آمد و جای نگرانی در این زمینه نیست.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: از سوی دیگر طالبان هم اعلام کرده اند که دیگر آن طالبان سابق نیستند و نمی خواهند همه چیز را از صفر شروع کنند اگر امروز مسایلی را مطرح می کنند برای این است که حداقل ها را بدست آورند اما در نهایت چیزی را خواهند پذیرفت که امریکایی ها بر آنان تحمیل کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر طالبان خواستار خروج نیروهای خارجی هستند و احتمالاً با تعدیل در بعضی مواد قانون اساسی هم راضی می شوند و این را هم باید در نظر داشت که دولت و مردم افغانستان خواستار حفظ ارزش ها و دستاوردهای سال های گذشته از جمله اردوی ملی و قانون اساسی هستند و آن ها را قربانی مذاکرات صلح با طالبان نخواهند کرد.

 

کلیدواژه