سفر مقام امریکایی به افغانستان؛ تلاش برای کاهش نگرانی ها و تنش ها بین دو کشور
(last modified 1397-11-24T12:43:18+00:00 )
دلو 24, 1397 17:13 Asia/Kabul

سفر اعلام نشده سرپرست وزارت دفاع امریکا به افغانستان در ارتباط با وضعیت حساس کنونی و کاهش نگرانی های سران حکومت وحدت ملی از برنامه صلح با طالبان صورت گرفت

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان سفر اعلام نشده پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا به افغانستان را در ارتباط با وضعیت حساس کنونی افغانستان و کاهش نگرانی های سران حکومت وحدت ملی از برنامه صلح با طالبان دانست.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: وضعیت افغانستان بویژه در رابطه با مساله صلح و تلاش های اخیر که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان در قطر و برخی کشورهای دیگر انجام داده حساس شده و از سوی دیگر روسیه هم تلاش هایی را برای صلح افغانستان انجام داده و نشستی را با حضور تعدادی از شخصیت های سیاسی و جهادی و نمایندگان طالبان سازماندهی کرد که باعث موضع گیری های مختلفی هم شد.

وی افزود: با توجه به تلاش های روسیه، ایران و چین برای برقراری صلح در افغانستان و شکست امریکا در سیاست هایش در منطقه، امریکایی ها هم در این شرایط نگرانی های خاص خود را دارند، امریکا در عراق و سوریه موفقیتی نداشته و اکنون می خواهد در افغانستان چنین اتفاقی نیفتد و دیگران پیروز میدان نشوند.

این کارشناس سیاسی گفت: به نظر می رسد برخی مقامات امریکایی از جمله زلمی خلیلزاد به دنبال آن هستند که در افغانستان حکومت موقتی ایجاد شود و طالبان هم وارد روند سیاسی این کشور شده و در انتخابات حضور پیدا کنند اما حکومت افغانستان با این سیاست به شدت مخالف است، این حکومت فکر می کند که پیروز انتخابات است و برای پنج سال دیگر حکومت را در دست خواهد داشت ضمن اینکه می خواهد برنامه هایی را که آغاز کرده به سرانجام برساند از همین رو تنش هایی بین سران حکومت افغانستان و امریکایی ها بوجود آمد.

به گفته مظفری سفر سرپرست وزارت دفاع امریکا به افغانستان هم می تواند به این تنش ها ربط داشته باشد، آنان می خواهند نگرانی های سران حکومت افغانستان را کاهش داده و برنامه صلح را بر اساس برنامه های خود ساماندهی کنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد که تا چند روز قبل امریکایی ها تلاش داشتند رهبری برنامه صلح افغانستان را در اختیار داشته باشند، ظاهرا با طالبان به توافقاتی هم دست یافته بودند اما حکومت افغانستان در این برنامه نقشی نداشت و از این موضوع به شدت ناراحت بود بویژه اینکه در نشست مسکو هم نقش حکومت نادیده گرفته شد. از اینرو سران حکومت وحدت ملی به صراحت نسبت به این روند موضع گیری کردند، جنگ علیه طالبان را شدت بخشیدند و رئیس جمهور غنی تاکید کرد: هر کسی که علیه نظام افغانستان قد علم کند دشمن است، این مسایل سبب شد که امریکایی ها در مواضع خود تغییراتی بدهند چنانکه این تغییر در اظهارات زلمی خلیلزاد هم دیده شد.

وی اضافه کرد: اکنون به نظر می رسد امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که باید طالبان را قانع کنند حکومت افغانستان هم در برنامه گفت و گوهای صلح حضور داشته باشد و احتمالاً بخشی از وظیفه سرپرست وزارت دفاع امریکا در سفر به افغانستان نیز کاهش نگرانی های آقای غنی است و اینکه اطمینان دهد طالبان پشت میز مذاکره حاضر خواهند شد.

 

کلیدواژه