دلو 28, 1397 13:55 Asia/Kabul

فساد سازمان یافته ای در گمرکات افغانستان در جریان است که باید اصلاح شود

استاد دانشگاه کابل گفت: فساد سازمان یافته ای در گمرکات افغانستان در جریان است که باید اصلاح شود.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بسیاری از کارکنان گمرکات افغانستان به نوعی با گروه های قدرتمند و یا گروه های قدرت در دولت مرتبط هستند، توسط آن ها به کار گرفته شده اند و بخشی از فساد سازمان یافته می باشند.

وی افزود: دولت افغانستان و خارجی ها تلاش کرده اند که سیستم هایی را در گمرکات نصب کند تا داد و ستد، صادرات و واردات و اخذ مالیات گمرکی بصورت دقیق ثبت شود، اما این سیستم ها تاکنون در نصب نشده اند، وسایل و تجهیزاتی هم که برای نصب برده شده، دچار تخریب شده اند و این مساله فقط در یک گمرک خاص وجود ندارد بلکه در تمام گمرکات افغانستان دیده می شود.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل در رابطه با بروز مشکلات برای ورود کالاهای تاجران از ایران به افغانستان در گمرک ابونصر فراهی اظهار داشت: مشکلات ساختاری فقط مربوط به گمرک خاصی نیست، هر کدام از گمرک ها مشکلات خود را دارند اما فساد در تمام گمرکات وجود دارد.   

به گفته این کارشناس اقتصادی از سوی دیگر در این گمرکات نسبت به اخذ مالیات گمرکی تبعیض وجود دارد به گونه ای که نسبت به برخی افراد و گروه ها سخت گیری می شود و نسبت به برخی که وابسته به ارباب قدرت هستند انعطاف نشان داده می شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

سیحون عنوان کرد: دولت هم چون توان کنترل کامل را ندارد برخوردهای سلیقه ای می کند، گاهی واردات و صادرات را در برخی گمرکات محدود می کند و گاهی هم آزاد قرار می دهد.

این استاد دانشگاه گفت: گمرکات مکان هایی هستند که با پول سر و کار دارند، از گذشته ها گروه هایی که با قدرت سر و کار داشته اند به خاطر تامین منافع خود گمرکات را در انحصار خود گرفته اند و دزدی های خود را هم توجیه کرده اند.

سیحون تصریح کرد: به عنوان مثال افراد یا گروه هایی که در مناطقی مسلط هستند تلاش می کنند که کنترل گمرکات را هم در اختیار بگیرند و در بسیاری موارد افرادی که در گمرکات مقرر می شوند به کسانی که آن ها را مقرر کرده اند وجوهی پرداخت می کنند از اینرو یک فساد ساختاری در درون دستگاه وجود دارد که این دستگاه خودش مشوق و مروج فساد می شود.

وی اضافه کرد: گمرکات برای گروه های خاصی تقسیم شده هستند و افرادی که در آنجا کار می کنند از سوی گروه های خاصی در قدرت حمایت می شوند و به این ترتیب فساد ساختاری در درون آن ها انجام می شود.

 

کلیدواژه