کشورهای مختلف به خاطر منافع خودشان هم که شده باید برای صلح افغانستان تلاش کنند
(last modified 1397-12-06T14:49:53+00:00 )
حوت 06, 1397 19:19 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان: کشورها به خاطر منافع خودشان هم که شده باید برای برقراری صلح در افغانستان تلاش کنند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: برقراری صلح در افغانستان به نفع تمام کشورهای دخیل در این کشور است بنابراین کشورها به خاطر منافع خودشان هم که شده باید برای برقراری صلح در این کشور تلاش کنند.

اسدالله ولوالجی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار زلمی خلیلزاد نماینده وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان با ضمیر کابلوف نماینده روسیه در افغانستان گفت: مقامات کشورهای مختلف بر اساس منافع کشور خود عمل و در دیدارها با دیگر مقامات دیگر کشورها شرکت می کنند.

وی افزود: در رابطه با مساله جنگ و صلح افغانستان هم کشورهای مختلف بر اساس منافع خود به اشکال مختلف سیاسی یا استخباراتی عمل می کنند ضمن اینکه کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که به موضوع افغانستان علاه نشان می دهند شامل سازمان شانگهای نیز می باشند چنانکه پیشتر وزیر خارجه چین از ایجاد یک گروه تماس در رابطه با برنامه صلح افغانستان سخن به میان آورد.  

به گفته این کارشناس سیاسی روسیه هم پیشتر سران طالبان را برای گفت و گو با شخصیت های افغان به مسکو دعوت کرد، هیچ گاه از رابطه با طالبان انکار نکرده و اعلام کرده که می خواهد از این رابطه علیه گروه های تروریستی مانند داعش استفاده کند.

ولوالجی عنوان کرد: زلمی خلیلزاد قبلاً هم به روسیه و چین رفته زیرا می خواهد نظرات مقامات این کشورها را بشنود و در مسیر گفت و گوهای صلح از آن استفاده کند و به نظر می رسد علاوه بر این که نمایندگی امریکا را در امور صلح افغانستان به عهده دارد در این زمینه به نوعی میانجی گری هم می کند.

این روزنامه نگار افغان گفت: البته وقتی که کشورها دم از صلح و همکاری در زمینه صلح افغانستان می زنند باید آن را در عمل هم نشان بدهند و بویژه کشورهای منطقه باید در این رابطه فعال باشند، چنانکه آقای عراقچی معاون وزیر خارجه افغانستان پس از دیدار با نمایندگان طالبان به کابل سفر و با مقامات حکومت افغانستان هم دیدار کرد و حرف های رد و بدل شده را به اطلاع رساند.

ولوالجی اظهار کرد: در صورتی که صلح و ثبات در افغانستان برقرار باشد به نفع دیگر کشورها هم می باشد زیرا آنان می توانند در افغانستان سرمایه گذاری کرده و از آن سود ببرند مثلاً هند، چین و حتی پاکستان می توانند از این موقعیت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: اخیراً به خاطر تنش های موجود حجم تجارت پاکستان با افغانستان بسیار کاهش یافته، به این لحاظ پاکستان به نوعی مجبور هم می باشد که به آوردن صلح در افغانستان تن بدهد چون حداقل از نظر اقتصادی نفع زیادی به پاکستان می رسد بنابراین کشورها به خاطر منافع خودشان هم که شده باید تلاش کنند که جنگ در افغانستان خاتمه یافته و صلح برقرار شود.

 

کلیدواژه