میزان 06, 1395 08:35 Asia/Kabul
  • انتقاد عبدالله از تلاش ها علیه دولت وحدت ملی افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: عده ای در تلاش برای فروپاشیدن دولت این کشور هستند.

عبدالله عبدالله که به همراه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در آئین رونمائی از "میثاق ملی شهروندی" درکابل حضوریافته بود، در سخنانی افزود: برخی ادعاها درباره مشروعیت نداشتن دولت این کشور بعد از گذشت دوسال از آغاز فعالیت دولت نادرست است و ازهم پاشیدن دولت, خواب و رویایی بیش نخواهد بود.

عبدالله گفت: عمر دولت وحدت ملی افغانستان پنج ساله است و اعضای کابینه از مجلس رای اعتماد گرفته اند و ادامه کار این دولت کاملا قانونی است.

سخنان رئیس اجرایی کابینه افغانستان درباره رویا پردازی مخالفان درجهت فروپاشی دولت وحدت ملی این کشور، می تواند این پیام راداشته باشد که اختلافات بنیادی بین وی و اشرف غنی تا حد زیادی حل شده است.

رئیس اجرایی کابینه و رئیس جمهوری افغانستان ماه گذشته و درپی تشدید اختلاف ها، چهار دور نشست با هدف کاهش و خاتمه مناقشه دو جانبه برگزار کردند.

بزرگترین اختلاف بین اشرف غنی و عبدالله مسئله تفکیک صلاحیت های رئیس اجرایی کابینه و رئیس جمهوری افغانستان بود که شواهد و قرائن حاکی از فروکش کردن این اختلافات است.

سناریوی مطرح شده دربین برخی رسانه ها و شخصیت های سیاسی افغانستان درباره فروپاشی دولت وحدت ملی این کشور با کشیده شدن اختلافات عبدالله و اشرف غنی به رسانه ها در دو ماه گذشته، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته بود.

به ویژه آنکه برنامه رئیس جمهوری افغانستان برای آنچه حذف برخی نزدیکان سیاسی عبدالله از قدرت سیاسی در این کشور نام گرفته بود، موجب خشم نزدیکان رئیس اجرایی کابینه افغانستان شده بود.

علاوه بر این، این مسئله هم در عرصه سیاسی افغانستان مطرح بود که طبق توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی و پس از گذشت دوسال باید رئیس جمهوری این کشور زمینه تغییر در قانون اساسی و ایجاد پست نخست وزیری را فراهم می کرد.

بر همین اساس این گونه استدلال می شد که عمر دولت وحدت ملی بدلیل عدول از توافقنامه مربوط به تشکیل آن به اتمام رسیده و باید انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری برگزار شود.

این سناریو با تشدید اختلافات بین عبدالله و اشرف غنی تقویت شد، اما توافق سران دولت وحدت ملی برای فرو نشاندن اختلافات موجب ناکامی مخالفان, درتحقق هدف شان برای فروپاشی دولت افغانستان شد.

کارشناسان می گویند، عبدالله و اشرف غنی برای جلوگیری از هرج و مرج و بی ثباتی سیاسی و همچنین بقاء دولت وحدت ملی، دستکم اختلافات خود را به ظاهر کنار گذاشته اند.

حضور مشترک عبدالله و اشرف غنی در مراسم رونمایی از میثاق ملی شهروندی در کابل با هدف اعلان تثبیت موقعیت دولت وحدت ملی افغانستان انجام شد که حامل پیام مودت بجای دشمنی بین انان هم بود.

همچنین این دیدگاه مطرح بود که عبدالله و اشرف غنی به این نتیجه رسیدند که چنانچه از خواسته های خود کوتاه نیایند با فروپاشی دولت، هر دو سهم فعلی خود از قدرت سیاسی را از دست خواهند داد؛ هر چند این سهم ازنطر عبدالله و حامیان وی بسیار کمتر از سهم اشرف غنی و هواداران وی است.

کلیدواژه