امریکا به دلیل نگرانی از فعالیت رقبایش در افغانستان به فکر خروج فوری از این کشور نیست
(last modified 1397-12-12T11:46:22+00:00 )
حوت 12, 1397 16:16 Asia/Kabul

دولت امریکا به خاطر نگرانی از پر شدن جای خالی اش توسط رقبای امریکا در افغانستان دیگر به فکر خروج فوری از این کشور نیست

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: دولت امریکا به خاطر نگرانی از پر شدن جای خالی اش توسط رقبای امریکا در افغانستان دیگر به فکر خروج فوری از این کشور نیست.

ویس ناصری مدیر مسوول سایت آزمون ملی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشست های نمایندگان امریکا با نمایندگان طالبان در قطر اظهار داشت: امریکا از جنگ افغانستان خسته شده و به فکر خروج نیروهایش از این کشور است اما نگرانی هایی هم دارد که برای رفع آن به دنبال طولانی شدن روند این خروج است.

وی افزود: طولانی ترین جنگ امریکا در خارج از این کشور یعنی جنگ افغانستان پس از هجده سال به بن بست رسید و امریکا نتوانست به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند و تلفات و خسارات زیادی را هم متحمل شد، بالاخره امریکا و بویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور بدون مشورت با ناتو بصورت آنی اعلام کرد که برای ما امریکا و منافع مردم امریکا مهم است، اگرچه این مساله جزء شعارهای انتخاباتی ترامپ بود اما او معمولاً شتاب زده عمل می کند و بدون مشورت با کارشناسان نظامی و سیاسی تصمیم می گیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی افغان مقیم آلمان از همین رو دونالد ترامپ ضمن اینکه پاکستان را در ناامنی های افغانستان دخیل دانست، اعلام کرد که جنگ افغانستان جنگ ما نیست و دیگران باید در آن شرکت کنند نه امریکا و در نهایت تصمیم به خروج نیروهایش از افغانستان گرفت و در نظر داشت که این کار به سرعت انجام شود اما شرایط منطقه سبب شد که از تعجیل در این زمینه کاسته شود.

ناصری تصریح کرد: زمانی که نشست مسکو برگزار شد و شخصیت های سیاسی و جهادی افغانستان و نمایندگان طالبان البته به تحریک پاکستان در آن شرکت کردند و نمایندگان حکومت افغانستان هم در آن حضور نداشتند، زنگ خطر برای امریکا به صدا درآمد که گویا روسیه و پاکستان می خواهند بصورت مشترک کار می کنند و توانستند طالبان را هم پشت میز مذاکره با مخالفینشان بکشانند.

به گفته این فعال رسانه ای اکنون امریکایی ها با توجه به تجربه جنگ ویتنام نگران هستند که اگر به سرعت از افغانستان خارج شوند جایشان توسط رقبایشان در منطقه پر شود و هزینه هایی که کرده اند از دست شان برود به همین خاطر طولانی شدن زمان خروج نیروهای خود از افغانستان را بررسی می کنند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد که حتی اگر امریکایی ها و طالبان به توافقاتی هم دست پیدا کنند امریکا حداقل یک هزار سرباز خود را به بهانه حفظ منافع و مراکز استراتژیک سیاسی و نظامی خود در افغانستان حفظ خواهد کرد و اکنون بحث خروج را در دوره زمانی بین سه تا پنج سال مطرح می کند که البته مشخص نیست از سوی طرف های دیگر پذیرفته خواهد شد یا خیر.

ناصری یادآور شد که البته نقش و برنامه های امریکا در منطقه منحصر به افغانستان نیست بلکه برنامه های وسیعی در منطقه از جمله عراق و سوریه دارد و نیز از نقش پنهان اسرائیل در ایجاد مشکلات برای کشورهای منطقه حمایت می کند و برای سرنوشت ملت ها و از جمله مردم افغانستان بدون حضور نمایندگان این کشور در خارج چانه زنی و برنامه ریزی می شود.

این کارشناس سیاسی گفت: دولت افغانستان پس از حضور نیروهای خارجی در این کشور شکل گرفت و امروز هم دولتمردان افغانستان و طالبان در ماندن یا رفتن امریکایی ها نقشی ندارند ضمن اینکه امریکا هم تنها به دنبال منافع خود است چنانکه حتی با آن دسته از نمایندگان طالبان مذاکره می کند که در لیست سیاه قرار دارند و بدون اینکه پاسپورت و ویزا داشته باشند آن ها را با هواپیمای نظامی از یک کشور به کشور دیگر منتقل می کنند.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان از ضعف رنج می برد به گونه ای که در درجه اول دچار اختلافات داخلی است و در درجه دوم برنامه خاصی هم ارایه نکرده که بتواند جهان را قانع کند که می تواند اوضاع را بدست بگیرد از سوی دیگر منافع و رقابت های کشورهای منطقه و جهان سبب شده که آنان بدون حضور نمایندگان حکومت افغانستان در مورد سرنوشت این کشور تصمیم گیری کنند.

 

کلیدواژه