حوت 13, 1397 16:54 Asia/Kabul

طالبان در شرایطی قرار ندارند که داعیه تشکیل حکومتی مانند "امارت اسلامی" در زمان حاکمیت این گروه را مطرح کنند

پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: طالبان در شرایطی قرار ندارند که داعیه تشکیل حکومتی مانند "امارت اسلامی" در زمان حاکمیت این گروه را مطرح کنند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان مبنی بر اینکه اگر صلح با طالبان برقرار شود این گروه نمی تواند داعیه تشکیل "امارت اسلامی" را مطرح کند، اظهار داشت: طرح چنین چیزی از سوی طالبان در شرایط کنونی بعید به نظر می رسد.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک نبراس در عین حال گفت: مساله مذاکره با طالبان و حضور این گروه در ساختار قدرت افغانستان از حیطه صلاحیت های رئیس شورای عالی صلح و حتی رئیس جمهور افغانستان بالاتر است، آقای خلیلی به عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان اطلاعات لازم را در رابطه با روند مذاکرات ندارد و اظهاراتی را که در میان مخاطبان خود مطرح می کند در حقیقت منویات وی است و تاثیر خاصی بر روند مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان ندارد.

وی افزود: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم تلاش دارد که در گفت و گوها با طالبان سهم داشته باشد و نقطه پایان تاسف برانگیزی به حکومت وحدت ملی گذاشته نشود و چنانکه خودش هم یادآور شده مبادا به سرنوشت داکتر نجیب الله رئیس جمهور اسبق افغانستان در دوره حاکمیت کمونیست ها دچار شود.

این کارشناس سیاسی در رابطه با اینکه چه حکومتی در آینده افغانستان روی کار خواهد آمد، گفت که این حکومت بر اساس شرایط روز خواهد بود و شرایط روز هم قطعاً اقتضای حکومت طالبانی را نمی کند و طالبان هم واقف به این مساله می باشند، آنان در جریان مذاکرات وارد معاملاتی خواهند شد و از آن توان هم برخوردار نیستند که داعیه تشکیل حکومتی مانند "امارت اسلامی" در زمان حاکمیت خود را مطرح کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم طالبان به نوعی از طریق امریکایی ها پشتیبانی و تامین مالی می شوند، به همین دلیل به نظر می رسد که تعاملی صورت می گیرد و طالبان هم به فکر احیای حکومت طالبانی گذشته نخواهند بود.

 

کلیدواژه