حوت 27, 1397 14:46 Asia/Kabul

تجربه هجده سال گذشته ثابت کرده که غربی ها نمی توانند کمکی به صلح و ثبات افغانستان بکنند و برای برقراری صلح، افغانستان باید از کشورهای پیرامونی خود کمک بگیرد

تحلیلگر سیاسی ایرانی گفت: تجربه هجده سال گذشته ثابت کرده که غربی ها نمی توانند کمکی به صلح و ثبات افغانستان بکنند و برای برقراری صلح، افغانستان باید از کشورهای پیرامونی خود کمک بگیرد.

دکتر روح الله قاسمیان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به بیانیه شورای عالی صلح افغانستان و قدردانی از تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح در افغانستان اظهار داشت: همکاری کشورهای پیرامونی و دارای مشترکات با افغانستان در برقراری صلح و ثبات بیش از اقدامات غربی ها تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در طول حدود دو دهه گذشته بازیگران فرامنطقه ای مانند ناتو و امریکا هرگونه سیاست و جنگ افروزی که می خواستند در رابطه با برقراری صلح اعمال کنند امتحان کردند اما نه تنها صلح و امنیت در این کشور برقرار نشده بلکه شرایط وخیم تر هم شده است و این در حالی است که بهانه آنان برای حضور در افغانستان برقراری صلح و امنیت در این کشور بود.

وی افزود: از یکسو جنگ، ناامنی، ترور و بی ثباتی در افغانستان پایان نیافته و از سوی دیگر غرب به سردمداری امریکا افغانستان را به عنوان مکانی برای آزمایش سلاح های کشتار جمعی خود تبدیل کرده است و در سال های گذشته انواع و اقسام مختلف بمب ها در این کشور آزمایش و باعث کشتار و وحشت شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر استراتژی امریکا و متحدینش این بوده که در افغانستان صلح و امنیت برقرار و تروریسم از بین برود راه را کاملاً به اشتباه رفته اند و نتیجه معکوس داده است. اکنون تنها راه استراتژیک که باقی مانده این است که دولت افغانستان با کمک کشورهایی که با آن مرز مشترک، تاریخ و هویت مشترک دارد و از نفوذ مشترک در بین ملت های یکدیگر برخوردارند استفاده کند.

قاسمیان اظهار کرد: حضور کشورهایی مانند هند و جمهوری اسلامی ایران در بحث صلح، ثبات و امنیت و چه بنا به درخواست دولت باشد یا شورای عالی صلح حداقل نتیجه اش این است که می توانند اقدامات  گذشته را بازبینی و فرآیند صلح را طراحی کنند.

این تحلیلگر سیاسی ایرانی گفت: اگر مردم افغانستان نسبت به تسلط و حضور بیگانگان حساس هستند چنانکه شوروی سابق را بیرون کردند و اگر فرهنگ غربی را نمی پذیرند، می توانند از کشورهای پیرامونی مانند هند و ایران کمک بگیرند زیرا با کمک هم بهتر می توانند امنیت را طراحی کنند، در همین راستا چندی پیش برخی نمایندگان طالبان به ایران سفر کردند و مقاماتی از ایران به افغانستان سفر کردند.

وی اضافه کرد: به هر صورت صلح در افغانستان بدون در نظر گرفته شدن جایگاه طالبان قابل تحقق نیست و امریکا و ناتو هم نتوانستند این کار را بکنند بنابراین راه صلح از جنگ، خشونت و کشتار دسته جمعی نمی گذرد و بهتر است که استراتژی ها به سمت مشارکت عمومی و تبادل نظر جمعی حرکت کند و این گامی که ایران برداشته و بیانیه ای که شورای عالی صلح افغانستان صادر کرده نشان می دهد که باید رویکردی جدید در بحث صلح افغانستان ایجاد شود.

 

کلیدواژه