هیچ عاملی سبب دوری مردم مسلمان افغانستان از مسایل دینی و مذهبی نشده است
(last modified 1397-12-28T10:35:18+00:00 )
حوت 28, 1397 15:05 Asia/Kabul

مردم مسلمان افغانستان از گذشته های دور توجه خاصی به مسایل دینی و مذهبی داشته اند و هیچ عاملی سبب دوری آن ها از دین و مذهب نشده است

روحانی افغان تاکید کرد: مردم مسلمان افغانستان از گذشته های دور توجه خاصی به مسایل دینی و مذهبی داشته اند و هیچ عاملی سبب دوری آن ها از دین و مذهب نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی فصیحی غزنوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حضور گسترده تر مردم افغانستان در مراسم اعتکاف امسال نسبت به سال های گذشته گفت: مردم مسلمان افغانستان توجه خاصی به مسایل دینی دارند و شیعیان افغانستان از گذشته ها توجه ویژه ای به مسایل دینی و مذهبی داشته اند و اولین کسانی که با نامه حضرت امام علی علیه السلام این مذهب را پذیرفتند مردم مسلمان افغانستان بودند.

وی افزود: در حالی که از سال ها قبل بیش از چهل کشور غربی در افغانستان حضور یافته اند و نیروی نظامی دارند و آزادی لجام گسیخته ای در این کشور به میان آمده و تصور می شد بسیای از مردم این کشور از دین و مذهب گریزان شوند، رجوع بیشتر مردم به مسایل مذهبی نشان دهنده آن است که آنان توجه ویژه ای به مسایل دینی و مذهبی دارند.

به گفته این کارشناس مذهبی افغان مردم افغانستان مذهبی به دنیا آمده اند و فضای اجتماعی این کشور از گذشته ها مذهبی بوده است. البته فشارهای ناسالمی که غربی ها بر افغانستان وارد کرده اند مردم را بیشتر متوجه دین و مذهب کرده و فشارها و نارسایی های اقتصادی و فرهنگی نیز سبب شده که مردم بیشتر به مسایل دینی و فرهنگی روی بیاورند.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان به جز خداوند اتکای دیگری ندارند، ضمن اینکه در شرایط حساس و بحرانی، انسان فطرتاً به سوی معنویت روی می آورد لذا مردم افغانستان نه تنها در مساله اعتکاف که در بسیاری مسایل دینی و مذهبی بصورت پرشور حضور پیدا می کنند، مردم به خصوص در روزهای جمعه حضور گسترده ای در مساجد دارند و اقشار مختلف مردم در مراسم مذهبی و بویژه در ایام ماه محرم حضور پرشوری دارند.

 

کلیدواژه