سران حکومت افغانستان در قضیه صلح نمی توانند منافع ملی خود را نادیده بگیرند
(last modified 1398-01-10T09:51:10+00:00 )
حمل 10, 1398 14:21 Asia/Kabul

در صورتی که سران حکومت افغانستان در قضیه صلح این کشور منافع ملی را نادیده بگیرند مورد خشم مردم افغانستان قرار خواهند گرفت

کارشناس و تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: در صورتی که سران حکومت افغانستان در قضیه صلح این کشور منافع ملی را نادیده بگیرند مورد خشم مردم افغانستان قرار خواهند گرفت.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که سران مملکتی بخواهند مطابق خواست امریکایی ها در قضیه صلح رفتار کنند تا از نظر آن ها مانع صلح تلقی نشوند، مورد خشم و نفرت بخش وسیعی از مردم افغانستان قرار خواهند گرفت و این چیزی نیست که مسوولان افغان خواستار آن باشند.

وی افزود: دور پنجم گفت و گوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان بسیار طولانی برگزار شد ضمن اینکه نوعی از پنهان کاری در اقدامات و برنامه های زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان دیده می شود و به نظر می رسد که حکومت افغانستان از بخشی از مسایل مربوط به صلح کنار گذاشته شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی در همین رابطه حکومت افغانستان هم واکنش داشته و اخیراً حمدالله محب مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان دیدگاه حکومت این کشور را مطرح کرد که این اظهارات چون در تقابل با عملکرد امریکایی ها قرار داشت سبب ناراحتی آنان شد.

فصیحی اظهار کرد: از همین رو برخی مقامات امریکایی حتی رئیس جمهور غنی را مانعی بر سر راه صلح دانسته و گفته اند که او از عملکرد امریکا خشمگین است و در این مسیر سنگ اندازی می کند، اما واقعیت این است که این مردم افغانستان هستند که بیش از دیگران خواستار برقراری صلح در کشورشان می باشند و آقای غنی هم جزء همین مردم است و قاعدتاً برای صلح تلاش می کند چنانکه حامد کرزی رئیس جمهور پیشین هم برای این منظور تلاش می کرد.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: گذشته از این حامد کرزی و اشرف غنی به دنبال آن بودند و آقای غنی هنوز هم می باشد که نامش به عنوان قهرمان صلح افغانستان در تاریخ ثبت شود و قابل پذیرش نیست که این افراد مانعی بر سر راه صلح شناخته شوند. آنان در عین حال نمی توانند اقدامی کنند که مخالف خواست بخش وسیعی از جامعه افغانستان باشد و طبیعی است که وقتی منافع کشور خود را از ناحیه امریکا در خطر ببینند خشمگین شوند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: برای امریکا مهم تامین منافع خودش است و هر مرجعی که منافعش را در منطقه با هزینه کمتری تامین کند اولویت اول امریکا برای همکاری خواهد بود چه طالبان باشند و چه دولت افغانستان. اکنون امریکا طولانی ترین جنگ تاریخ خود را در حالی در افغانستان تجربه می کنند که هیچ دستاورد ملموسی هم ندارد.

فصیحی گفت: امریکایی ها در تلاش هستند که به نوعی خود را از باتلاق افغانستان خارج کنند و سرنوشت مردم و حکومت این کشور و دستاوردهای آنان برایشان مهم نیست از همین رو برنامه ای را آغاز کرده اند که ممکن است به یک قرارداد صلح منتج شده و زمینه خروج نسبتاً آبرومندانه نیروهای امریکایی را از افغانستان فراهم کند و هزینه خاصی هم برایش نداشته باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر امریکایی ها برای آرام کردن افکار عمومی در داخل امریکا تضمینی هم از طالبان می گیرند مبنی بر اینکه منافع امریکا از جغرافیای افغانستان تهدید نشود.

 

کلیدواژه