اظهارات نسنجیده مقامات خارجی در مورد مساله صلح افغانستان واکنش برانگیز است
(last modified 1398-01-10T12:41:50+00:00 )
حمل 10, 1398 17:11 Asia/Kabul

مردم و دولت افغانستان در رابطه با مسایل صلح این کشور حساس شده اند و اظهارات نسنجیده مقامات کشورهای دیگر سبب واکنش تند آن ها می شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: مردم و دولت افغانستان در رابطه با مسایل صلح این کشور حساس شده اند و اظهارات نسنجیده مقامات کشورهای دیگر سبب واکنش تند آن ها می شود.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر عمران خان صدراعظم پاکستان در مورد ضرورت تشکیل حکومت موقت در افغانستان اظهار داشت: پاکستانی ها همواره علیه افغانستان تعرض لفظی و حتی توپخانه ای داشته اند اما در حال حاضر برنامه های صلح با طالبان که از سوی امریکایی ها پیش می رود و تلاش هایی که کشورهای مختلف منطقه در این راستا دارند وضعیت افغانستان را به وضعیت حساسی تبدیل کرده و اظهارات نسنجیده در این زمینه واکنش های تندی را درپی دارد.

وی تصریح کرد: حکومت افغانستان در مساله گفت و گوهای صلح به حاشیه رانده شده و این مساله  مقامات افغان را حساس تر هم کرده و تاکید دارند که طرف اصلی مسایل صلح باید دولت افغانستان باشد. به همین دلیل درپی اظهارات عمران خان، کاردار سفارت پاکستان برای اعلام ناراحتی حکومت کابل به وزارت خارجه احضار شد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: مردم و شخصیت های سیاسی افغان هم نگرانی و ناراحتی خود را نسبت به اظهارات عمران خان ابراز کرده اند، در حالی که آمادگی ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ می شود طرح تشکیل حکومت موقت خوشایند نیست ضمن اینکه مردم از پنهان کاری ها در رابطه با مساله صلح افغانستان نیز ناراحت هستند.

مظفری گفت: در صورتی که صلح به معنای واقعی و عادلانه که دستاوردهای مردم افغانستان در آن حفظ شود به میان بیاید، مردم حتی به قیمت تشکیل حکومت موقت و برگزار نشدن انتخابات از آن حمایت می کنند اما نگرانی مردم این است که این صلح، صلح امریکایی است و ملت و دولت افغانستان به حاشیه رانده شده اند.

وی افزود: در صورتی که بحث صلح بصورت صادقانه جریان داشته باشد باید مردم و دولت افغانستان در جریان قرار بگیرند در غیر اینصورت برنامه ای اینچنینی تحت عنوان صلح به جایی نخواهد رسید.

 

کلیدواژه