اذعان به افول آمریکا
(last modified Mon, 01 Apr 2019 10:25:13 GMT )
حمل 12, 1398 14:55 Asia/Kabul
  •  اذعان به افول آمریکا

مساله افول آمریکا مدتهاست که در ادبیات سیاسی و روابط بین الملل مطرح شده است. در حالی که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یکی ازدو ابرقدرت در دوره جنگ سرد سر برآورد، اما در دوره پسا جنگ سرد و به ویژه در قرن بیست و یکم عوامل مختلفی باعث شده تا در زمینه های مختلف روند نزولی در پیش گیرد.

افول جایگاه آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان، پیش از ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز وجود داشت، اما ریاست جمهوری سه ساله ترامپ و اتخاذ سیاست های یکجانبه گرایانه و قلدر مابانه از جانب وی نه فقط با مخالفت های جدی در سطح جهانی مواجه شده، بلکه موجب انزوای روز افزون آمریکا حتی در میان متحدان آن شده است.

مساله افول آمریکا نه فقط از جانب کشورهای مخالف و رقیب آمریکا، بلکه از جانب مقامات ارشد این کشور نیز مطرح شده است. در این راستا  دریاسالار"مایک مولن" Mike Mullen رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده اذعان کرد که آمریکا در حال حرکت به سوی افول بوده و در صورتی که رهبران آن کاری نکنند، به فروپاشی می‌رسد. از دیدگاه مولن، افول آمریکا با توجه به مسائلی مانند کاهش ظرفیت های اقتصادی و تضعیف و تخریب نهادهای نظارتی و قضایی این کشور در حال وقوع است، ضمن اینکه ارزش های اخلاقی جامعه آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری ترامپ مورد هدف قرار گرفته و روند تخریب آن در جریان است.

رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا،  ریاست جمهوری دونالد ترامپ را به مثابه فاجعه ای برای آمریکا می داند که روند افول آن را تسریع خواهد کرد. از دیدگاه وی، ترامپ رئیس جمهوری به شدت مخرب است. با این حال مولن معتقد است که ترامپ تنها مشکل آمریکا نیست، بلکه این کشور با معضلات بزرگی مواجه است که رفع آنها نیازمند تغییر کادر رهبری سیاسی در آمریکا است. به گفته مولن: سران (آمریکا) باید تغییر کنند و کنار بروند تا افراد جوان‌تر روی کار بیایند».

مولن با اشاره به برخی از مشکلات عظیم در آمریکا شامل نژادپرستی، نابرابری دستمزدها، عدم توزیع متوازن درآمدها و نبود اخلاقیات در جامعه، گفت: «ما به سمت بحران‌های دهه‌های 60 و 70 پیش می‌رویم. ما رو به صعود نیستیم بلکه رک بگویم که ما در حال نزول و افول هستیم. مانند یک کمپانی رو به ورشکستگی. می‌توانید ببیند که در حال رخ دادن است...شاخص‌ها هم‌اکنون به هیچ‌وجه مثبت نیستند».

اذعان این مقام ارشد نظامی آمریکا نشانگر معضلات بزرگی است که آمریکای مدعی رهبری جهانی اکنون با آنها مواجه است. به گفته منتقدان؛ هیمنه‌ آمریکا در دنیا رو به افول است. این زوال نه فقط در زمینه قدرت سخت و قدرت نیمه سخت آمریکا مصداق دارد، بلکه به گمان بسیاری از تحلیلگران، قدرت نرم آمریکا نیز دچار زوال شده است. به گفته حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی:«آمریکا رو به افول است... اینها در طول تاریخ وضعیّتی را به وجود آوردند که نتیجه‌اش همین است و به این آسانی‌ها علاج‌شدنی نیست. این سنّت الهی است، اینها محکومند به اینکه ساقط بشوند، محکومند به اینکه افول کنند، زایل بشوند از صحنه‌ قدرت جهانی.»

عملکرد آمریکا باعث شده تا بسیاری از کشورهای جهان از آن بیزار شوند. دیدگاه مردم جهان نسبت به آمریکا در دهه های اخیر به شدت تغییر کرده و منفی شده است. بدین ترتیب آمریکا که دهه ها پیش از کشورهای مقبول جهان بود، اینک در شمار کشورهای منفور جهان قرار گرفته است. 

کلیدواژه