حمل 20, 1398 08:59 Asia/Kabul
  • 20 فروردین؛ روز ملی فناوری هسته ای

20 فروردین ،مصادف با «روز ملى فناورى هسته اى» در ایران است .در چنین روزی در سال 1385 (9 آوریل۲۰۰۶) دانشمندان ایرانی موفق به تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای در مقیاس آزمایشگاهی شدند.

با اعلام خبر موفقیت دانشمندان و متخصصان ایرانی در زمینه دستیابى به فناورى غنى‌سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى توسط سانتریفیوژهاى ساخت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در زمره کشورهای صاحب تکنولوژی در غنی‌سازی اورانیوم در عرصه فعالیت های صلح آمیز قرار گرفت.

درپی این موفقیت بزرگ علمی ؛ با تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به پاس قدردانى از تلاش‌هاى افتخار آفرین دانشمندان ایرانى در دستیابى کشور به فناورى صلح آمیز هسته اى، 20 فروردین «روز ملى فناورى هسته اى» نام گرفت.

فناوری  هسته ای عبارت است از توانایی تبدیل اورانیوم طبیعی از طریق شکافت اتم ها به اورانیوم غنی شده است که دارای کاربردهای علمی و صنعتی  بسیار زیاد است .

 فناوری هسته‌ای از جمله علوم برتر، (های تک) محسوب می‌شوند. امروزه تأثیر دانش هسته ای بر زندگی بشری غیرقابل تردید است و می‌تواند به عنوان یک عنصر اساسی و مبنای ضروری برای توسعۀ پایدار به شمار آید.دستیابی به دانش  هسته ای  مطابق معاده منع تولید و گسترش سلاح های  هسته ای  حق قانونی  هر کشوری است  که به این معاهده پیوسته و به ان پایبند است. در مقطع کنونی، حدود ده کشور دنیا این دانش را در اختیار دارند.انرژی هسته ای دارای کاربردهای فراوان است.از اینرو دستیابی به دانش هسته ای برای بسیاری از کشورها همواره یک آرزو بوده است. در طول نیم قرن گذشته، فناوری هسته‌ای نقش مهمی در توسعۀ صنعت، کشاورزی و پزشکی ایفاء کرده است. استفادۀ از  رادیوایزوتوپ‌ها در شناسایی و درمان بیماری‌های سخت ، بکار گیری  انرژیهسته‌ای در تولید برق و تولید مواد با کیفیت و مقاومت ویژه و  محصولات کشاورزی با کیفیت  از کاربرد‌های دانش  هسته ای است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید :"ما ده سال سال  می‌خواستیم اورانیوم ۲۰ درصدی بخریم، به آژانس نامه نوشتیم و آنها برای ما شرط و شروط گذاشتند. من در آن زمان پیش آقای البرادعی (رئیس سابق سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای) رفتم و با وی گفتگو کردم. آقای البرادعی نامه‌ای غیررسمی را که آمریکایی‌ها و روس‌ها نوشته بودند به من نشان داد. آنها در این نامه شروط فراوانی گذاشته بودند که اگر این شرط‌ها را احراز کنید، ما ۲۰ درصد را به شما می‌دهیم. من پس از بازگشت به ایران به رئیس جمهور وقت، گفتم که این‌ها شرط و شروط گذاشته‌اند و ۲۰ درصد را به ما نمی‌دهند. ما باید خودمان آستین‌ها را بالا بزنیم و ۲۰ درصد را تولید کنیم وگرنه رآکتور تهران متوقف می‌شود و تولید رادیودارو با مشکل مواجه می‌شود. ایشان گفتند بروید و انجام دهید. ما هم شروع کردیم."

آن موقع می‌گفتند، ایران بلوف می‌زند و نمی‌تواند ۲۰ درصد را تولید کند. ایران نمی‌تواند صفحه سوخت ۲۰ درصدی بسازد. اما ایران  در کمتر از دو سال این کار را با موفقیت به سرانجام رساند. اکنون  رآکتور تهران با سوخت ۲۰ درصد کار می‌کند.‌در ادامه این دستاوردها در اواسط ژانویه /2019/ ایران برای نخستین بار موفق شد طراحی سوخت مدرن 20درصد برای استفاده در رآکتور تهران را آغاز کند.

این پیشرفت ها در شرایطی حاصل شده است که امریکا برای ضربه زدن به ایران و توقف برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دست به هر کاری زد.

ایران در مسیر "دانش هسته‌ای" هزینه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی  قابل توجهی داده است و از جمله چهار تن از متخصصان و دانشمندان هسته ای ایران ( مصطفی احمدی روشن، مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد ؛ ) بدست عوامل بیگانه ترور شدند .

خرابکاری های مختلف در برنامه های علمی هسته ای ایران ؛ طراحی و نفوذ ویروس استاکس نت برای تخریب فعالیت هسته ای ایران از جمله  دیگر اقدامات خصومت آمیز  در این زمینه بوده است. ملت ایران اما هرگز از حقوق مسلم خود در استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز عقب نشینی نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در ثور ۹۷ (8می ۲۰۱۸) بعد از مدت‌ها تهدید به خروج از برجام، از این توافق خارج شد و به دنبال این اقدام  تحریم‌هایی که به واسطه برجام تعلیق شده بود در بازه‌ زمانی چهار و شش ماهه بازگشت.پس از برجام  و با اینکه ایران برخی محدودیت‌های هسته‌ای را در بازه‌های زمانی ۸، ۱۰ و ۱۵ سال داوطلبانه پذیرفت پذیرفت و  با آژانس  نیز همکاری کامل داشته است  ؛  امریکا در مسیر بهره مندی ایران از دانش صلح امیز هسته ای همچنان کارشکنی کرده است.به همین علت این توافق  نتوانست  منافع مشروع  ایران را در زمینه هسته ای و لغو تحریم ها تامین کند.

کشورهای اروپایی و چین و روسیه دیگر اعضای برجام با خروج آمریکا از این توافق به اتفاق از ایران خواستند تا راه آمریکا را در پیش نگیرد و همه طرف‌ها تلاش کنند راهی برای ادامه اجرای برجام منهای آمریکا بیابند . ایران این درخواست را پذیرفت؛ مشروط به آنکه منافع ایران از برجام حفظ و تامین شود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با   با یورونیوز تاکید کرد :

"  در صورت تصمیم ایران به خروج از برجام و بازگشت به شرایط قبل در بعد هسته‌ای، علاوه بر شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد در ۴ روز، می‌توانیم مقدمات راه‌اندازی کارخانه تولید فلز اورانیوم را هم فراهم کنیم."

ایران و سه کشور اروپایی (بریتانیا ،‌ فرانسه، آلمان)  به چارچوبی تحت عنوان "ساز و کار ویژه مالی" (SPV) دست یافتند که بر اساس آن شرکت‌ها و موسسات مالی و بانکی و تجاری کوچک در اروپا در مرحله نخست و در مرحله بعد تمامی کشورها بتوانند از این مسیر تعامل مالی و بانکی خود را با ایران انجام دهند. انتظار می رفت  این توافق  به افزایش همکاری‌های و قراردادهای بین‌المللی ایران در حوزه‌های مختلف بینجامد؛اما این شرایط محقق نشد.

حضرت آیت الله خامنه ای  رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال نو  ؛در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی  ؛ایجاد کانال مالی میان ایران و اروپا  را بیشتر شبیه یک شوخی تلخ دانستند که  هیچ معنایی ندارد.

ایشان خاطر نشان کردند : تجربه‌های تاریخی و مشاهدات عینی از رفتار غربی ها نشان می دهد که از آنان می توان انتظار توطئه و خیانت و از پشت خنجر زدن را داشت اما نباید انتظار کمک و صداقت و همراهی را داشت.

امروز نام جمهوری اسلامی ایران  در ردیف کشورهای برخوردار از دانش هسته ای  ثبت شده است و بیستم فروردین ماه  که روز ملی فناوری هسته ای در ایران نامگذاری شده  ؛ یاد اور عزم و اراده ملتی بزرگ است که برای رسیدن به حقوق مسلم خود مقابل قدرت های زور گو ایستاده است.

کلیدواژه