حمل 20, 1398 15:34 Asia/Kabul

امریکایی ها در افغانستان نه تنها مبارزه ای با تروریزم نکرده اند بلکه سبب تقویت تروریست ها شده و رفتارهای ضد بشری در این کشور داشته اند

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: امریکایی در افغانستان نه تنها مبارزه ای با تروریزم نکرده اند بلکه سبب تقویت تروریست ها شده و رفتارهای ضد بشری در این کشور داشته اند.

قاسم غفوری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اقدام امریکا در ممانعت از پذیرش و دادن ویزا به بازرسان دادگاه بین المللی لاهه برای سفر به امریکا در خصوص بررسی رفتار نیروهای امریکایی در افغانستان اظهار داشت: آنچه در پرونده مطرح بوده بررسی رفتارها و اقدامات نیروهای امریکایی در طول حضور هجده ساله خود در افغانستان بوده و این اقدام نشان می دهد که آنان رفتارهای ضد بشری افغانستان داشته اند. 

وی افزود: کارنامه امریکایی ها و بسیاری از کشورهای اروپایی در قالب ناتو در افغانستان نشان دهنده آن است که آن ها خلاف ادعایشان مبنی بر مبارزه با تروریزم و کمک به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه نه تنها گامی در این زمینه برنداشته اند بلکه حضور آن ها در افغانستان و دخالت هایی که داشته اند مانع از آن شده که این کشور بتواند به خواسته ها و مطالبات مردمی خود دست پیدا کند.

به گفته این کارشناس سیاسی شواهد و اسناد نشان می دهد که امریکایی ها در طول این سال ها در کنار حمایت هایی که از تروریزم داشته اند و زمینه ساز بقای آن شده اند چنانکه اخیراً هم مطرح شده که آنان به دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند، بخش عمده ای از تلفات مردم در افغانستان و پاکستان هم ناشی از اقداماتی بوده که امریکایی ها و متحدین شان انجام داده اند.

غفوری تصریح کرد: بسیاری از غیرنظامیان در افغانستان به خاطر بمب هایی که از سوی امریکایی ها تعبیه شده و بسیاری دیگر به خاطر اقدامات مستقیم آن ها جان خود را از دست داده اند که این مساله نقص صریح حقوق بشر توسط امریکایی ها است. ضمن اینکه بخشی از زندانیان در افغانستان تحت نظارت امریکایی ها هستند که جرم بسیاری از آن ها هم مشخص نشده و این مسایل سبب شده که یک پرونده سیاه حقوق بشری برای امریکایی ها ایجاد شود.

وی عنوان کرد: خواسته افکار عمومی در افغانستان و جهان در مورد بررسی رفتار امریکایی ها در این کشور مورد رضایت امریکا نبوده و تلاش می کند که با کارشکنی در بررسی این پرونده مانع از آن شود که ابعاد مختلف این پرونده مشخص شود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اما این نوع رفتار امریکایی ها و نپذیرفتن بازرسان دادگاه بین المللی لاهه در حالی که حق این اقدام را ندارد نشاندهنده آن است که امریکایی ها تعهد و پایبندی به قوانین و مقررات بین المللی ندارند چنانکه اخیراً هم خلاف تمام قطعنامه های سازمان ملل متحد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا اقدام به اعلام حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان کرد.

غفوری بیان داشت: این اقدامات امریکا نشان می دهد که امریکایی ها نه تنها پایبند به قوانین بین المللی نیستند بلکه حتی پایبند به ادعاهای خود هم در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان نمی باشند و با کوچکترین مسایل که مغایر اهداف خودشان باشد برخورد می کنند و شعارهای حقوق بشری هم صرفاً توجیه و پوششی برای حضور و اقداماتشان در کشورهای مختلف است.

وی افزود: در میان سیاستمداران امریکایی نوعی ناپختگی سیاسی و رفتار به دور از عقلانیت توام با حس خود برتر بینی مشاهده می شود که حتی خود را برتر از قانون تصور می کنند و توهم هژمونیک دارند که این مساله سبب شده در موارد بسیاری خلاف قانون و خواسته های کشورهای دیگر عمل کنند که حمله به عراق، موضع گیری هایشان در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی از نمونه های آن است.

 

کلیدواژه