حمل 28, 1398 14:34 Asia/Kabul
  • بررسی مطبوعات چاپ کابل 28 حمل 1398

"نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و سودای پس از اول جوزا " ، " گسست به نفع مردم افغانستان نیست" و " چرا نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام نمی کنید" ، مهمترین عناوین سرمقاله روزنامه های امروز چاپ کابل است.

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و سودای پس از اول جوزا عنوان سرمقاله ی روزنامه ی ماندگار است که در آن چنین آمده است:
شماری از نامزدن انتخابات ریاست جمهوری، شامل احمد ولی مسعود، رحمت الله نبیل، عنایت الله حفیظ، غلام فاروق نجرابى، فرامرز تمنا، محمد ابراهیم الکوزى، محمد حکیم تورسن، محمد حنیف اتمر، محمد شهاب حکیمی، نور رحمان لیوال و نورالحق علومی، اعلامیه یی را صادر کرده اند که بر آساس آن آقای غنی و یا حکومت کنونی نمی‌تواند بعد از اول جوازی سال روان به کارش ادامه دهد.
ماندگار می افزاید : 
با موضع‌گیری جدیدی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری فشارها بر آقای غنی بیشتر شده است. همان‌گونه که در اعلامیه نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری آمده است، روندِ مردم سالاری در کشور در نتیجهء ناکامی‌های پی در پی حکومت وحدت ملی با تهدیدات جدی روبرو گردیده و ارزش‌های در هم تنیده با مطالبات اجتماعی مردم افغانستان با خطرِ انهدام روبرو شده اند و دوام این وضعیتِ نابهنجار با وجودِ اینکه اِشکالاتِ حقوقی و بن‌بست‌های سیاسی را بوجود آورده است، روندِ مصالحه و حُسن نیت جامعه بین‌المللی در قبال تحولاتِ افغانستان را نیز با چالش روبرو کرده است. بنابر این ایجاب می‌کند با توجه به مفاد قانون اساسی، ارزش های مصالح ملی و نیاز برای ثباتِ اجتماعی و جلوگیری از بحران در کشور گام های مسئولانه برداشته شود و افق‌های جدیدی برای تحکیم پایه‌های دموکراسی گشوده گردد.
و گسست به نفع مردم افغانستان نیست عنوان سرمقاله ی روزنامه ی افغانستان ما است که در آن چنین آمده است:
روز تعدادی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و تکت های انتخاباتی در یک اعلامیه مطبوعاتی اول جوزا را پایان کار حکومت اعلان کرده اند و خواستار تشکیل شورای نخبگان شده اند. این مدعی اگر چه با هدف کمپین های تبلیغاتی برای انتخابات صورت می گیرد؛ ولی باید اذعان کنیم که چنین موضع گیری به هر دلیلی باشد به منزله فراموشی مبارزات حق طلبانه مردم افغانستان و تلاش در این راستا به منزله نابودی نظام سیاسی افغانستان است. 
نویسنده می افزاید : 
روندی که طی نزدیک به دو دهه گذشته و پس از شکست نظام امارتی به وجود آمده است، علی رغم مشکلات و چالش هایی که وجود داشته است، ما را به سمت یک ساختار قاعده مند نزدیک کرده است. هنوز قواعد سیاسی و حقوقی در کشور ما نهادینه نشده است و ما هنوز دچار مشکلات زیاد هستیم. این مشکلات هر بار خود را در زمان برگزاری انتخابات گذشته نشان داده است؛ اما همین روند نیم بند موجود و تقویت بنیادهای نظام دموکراتیک تنها راه ممکن برای مردم افغانستان است و هیچ بدیلی برای آن نمی توان یافت. 
تمام بدیل هایی که این روزها پیشنهاد می گردد در گذشته آزمایش شده است و هرکدام گامی به عقب و یک گسست بوده است. 
و نگاهی می اندازیم به روزنامه ی هشت صبح که در سرمقاله ای تحت عنوان چرا نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام نمی کنید چنین نوشته است:
شاید در هیچ کشور دنیا اعلام نتایج انتخابات پارلمانی شش ماه زمان نبرد. تازه روشن نیست که نتایج نهایی این انتخاباتی کی اعلام می‌شود؟ مدیران ارشد کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی به روشنی در این مورد سخن نمی‌گویند. کسی حاضر نیست که در این مورد بسیار صادقانه گپ بزند و بگوید که مشکل در کجا است؟ کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی توضیح نمی‌دهند که مشکل سیاسی است، ‌یا فنی؟ اگر مشکل فنی است چرا تا حال این مشکل حل نشده است، ‌اگر مشکل سیاسی است، کدام نهادهای قدرت‌مند مانع اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی شده‌اند؟
در این هیچ تردیدی نیست که انتخابات پارلمانی با نواقص بسیار برگزار شد. کمیشنران وقت کمیسیون مستقل انتخابات نتوانستند انتخاباتی برگزار کنند که نقص کم‌تر داشته باشد.

درپایان نویسنده می افزاید :

بیش‌تر از این تأخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی هیچ توجیه منطقی و سیاسی ندارد. هرچه زودتر باید کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام کنند. کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات با اعلام نتایج نهایی انتخابات اصل استقلال این کمیسیون را تمثیل کنند. حتا اگر رییس جمهور و رییس اجرایی از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی حمایت سیاسی نکنند، کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات باید پا پیش بگذارند و دیگر اجازه ندهند که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی گروگان بماند.

کلیدواژه