احتمال رای دادگاه عالی افغانستان به ادامه دوره ریاست آقای غنی پس از اول جوزا
(last modified 1398-02-01T13:39:18+00:00 )
ثور 01, 1398 18:09 Asia/Kabul

این احتمال وجود دارد که دادگاه عالی افغانستان به ادامه دوره ریاست اشرف غنی پس از اول جوزا (خرداد) رای دهد

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: این احتمال وجود دارد که دادگاه عالی افغانستان به ادامه دوره ریاست اشرف غنی پس از اول جوزا (خرداد) رای دهد.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی افغانستان ابتدای ماه جوزا دوره ریاست جمهوری به پایان می رسد اما با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در زمان مشخص خود برگزار نمی شود دادگاه عالی یا سترده محکمه افغانستان این صلاحیت را دارد که به نوعی قانون را تفسیر و دوره ریاست جمهوری را برای چند ماه و تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمدید کند.

وی افزود: از آنجایی که دادگاه عالی افغانستان تحت تاثیر رئیس جمهور غنی است، بعید نیست که چنین نظری را در مورد تمدید دوره حکومت آقای غنی بدهد. به هر صورت احتمال این تمدید وجود دارد چه قانون از سوی دادگاه عالی تفسیر شود و چه توافقی در این زمینه صورت بگیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی شرایط افغانستان طی هجده سال گذشته تغییر چندانی نکرده و طی چند ماه آینده هم تغییری نخواهد کرد اما مساله این است که برخی از دولتمردان از شرایط در راستای منافع خود سوء استفاده می کنند و به نظر می رسد تاخیر در برگزاری انتخابات هم در همین راستا است.

حسینی عنوان کرد: در حال حاضر سیاستمداران افغان به حکومت فعلی اعتماد لازم را ندارند و بیم آن می رود که آقای اشرف غنی بار دیگر انتخابات را مهندسی کند ضمن اینکه نارضایتی های عمومی در اوج خود قرار دارد و می تواند حساسیت ها را بیشتر کند.

وی اضافه کرد: آقای غنی طی پنج سال گذشته نشان داده که هیچ باوری به قانون و هیچ توجهی به افکار عمومی ندارد البته در حال حاضر نشانه ای هم از اینکه رئیس جمهور بخواهد از جرگه مشورتی صلح برای تمدید دوره ریاست خود استفاده کند، وجود ندارد.

 

کلیدواژه