ثور 03, 1398 16:02 Asia/Kabul

حکومت وحدت ملی افغانستان خلاف نامش یک حکومت انحصاری است و تمدید زمان ریاست محمد اشرف غنی از نشانه های آن است

کارشناس و فعال سیاسی فرهنگی افغان گفت: حکومت وحدت ملی افغانستان خلاف نامش یک حکومت انحصاری است و تمدید زمان ریاست محمد اشرف غنی از نشانه های آن است.

حجت الاسلام امیر محمد ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به تعویق افتادن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تائید ادامه ریاست محمد اشرف غنی تا مشخص شدن رئیس جمهور بعدی فرصتی است برای وی که می تواند از آن به نفع خود و نفع تیم انتخاباتی اش استفاده کند.

وی افزود: اگرچه دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این حکم را قبول ندارند اما دادگاه عالی حکم را صادر کرده و رئیس جمهور نیز به دنبال فرصت است تا شخصیت های مورد نظر و تاثیرگذار در مسایل افغانستان را به سوی خود جلب کند چنانکه عزل و نصب ها در ادارات دولتی افغانستان کاملاً مشهود است.

به گفته این فعال سیاسی-فرهنگی در مزار شریف مردم افغانستان از حکومت فعلی مخصوصاً سیاست های رئیس جمهور رضایت چندانی ندارند و به دنبال نجات خود از وضعیت کنونی هستند اما تلاش هایی که در حکومت به راه افتاده نشان دهنده آن است که رئیس جمهور می خواهد توجه مردم و جامعه جهانی را به سوی خود جلب کند.

ضیایی عنوان کرد: به نظر می رسد تیم های انتخاباتی که در راس آن ها عبدالله عبدالله و محمد حنیف اتمر قرار دارند پیشتاز می باشند اما چون تیم محمد اشرف غنی بر سر اقتدار است بعید نیست که از امکانات دولتی هم برای پیشبرد کارهای خود استفاده خواهد کرد.

این کارشناس افغان در مورد مساله حضور و خروج نیروهای خارجی در افغانستان اظهار کرد: خارجی ها در پیشبرد سیاست های خود در افغانستان با بن بست مواجه شده اند اما امریکایی ها تلاش می کنند که به نوعی صلح در افغانستان برقرار شود تا بتوانند پای خود را از افغانستان بیرون بکشند و البته همزمان با گفت و گوهای صلح احتمالاً انتخابات هم برگزار می شود چنانکه برخی از نامزدهای ریاست جمهوری بویژه آقای غنی بصورت غیر مستقیم تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده اند.

وی اضافه کرد: مساله دیگر خروج نیروهای خارجی از افغانستان است که به نوعی در این کشور گیر کرده اند و به دنبال خروج می باشند اما به نظر نمی رسد که این امر به زودی محقق شود و احتمال ادامه جنگ با حضور نیروهای خارجی و گروه های تروریستی مانند طالبان و داعش هم وجود دارد.

 

کلیدواژه