ثور 03, 1398 18:04 Asia/Kabul

تلاش دولت برای افتتاح پارلمان جدید افغانستان در حالیکه هنوز نتایج انتخابات پارلمانی در شش ولایت افغانستان مشخص نشده تعجب برانگیز است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: تلاش دولت برای افتتاح پارلمان جدید افغانستان در حالیکه هنوز نتایج انتخابات پارلمانی در شش ولایت افغانستان مشخص نشده تعجب برانگیز است.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در حال حاضر افتتاح پارلمان غیر عملی به نظر می رسد زیرا هنوز تکلیف ده ها کرسی پارلمان از جمله کرسی های مربوط به کابل مشخص نشده است.

فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی افغانستان اعلام کرده که دور جدید کاری پارلمان تا پایان هفته جاری از سوی ارگ ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.

برخی از صاحبنظران معتقدند: ارگ ریاست جمهوری افغانستان تلاش می‌کند تا با افتتاح پارلمان زمینه شرکت نمایندگان جدید در لویه جرگه مشورتی صلح را فراهم کند.

سید جواد حسینی عنوان کرد: به لحاظ قانونی امکان شروع به کار پارلمان افغانستان وجود ندارد زیرا تکلیف انتخابات پارلمانی در شش ولایت تعیین نشده ضمن اینکه در ولایت غزنی اصلاً انتخابات برگزار نشد و کرسی های بلاتکلیف هفت ولایت را شامل می شود که چنین چیزی به لحاظ حقوقی توجیه پذیر نیست.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: به نظر می رسد که فرآیند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم مانند بسیاری دیگر از فرآیندها نتیجه توافقات سیاسی است.

وی در رابطه با انتشار برخی اخبار مبنی بر لغو پست ریاست اجرایی از سوی محمد اشرف غنی پس از آنکه دادگاه عالی حکم تمدید دوره ریاست وی را به عنوان رئیس جمهور صادر کرد، گفت: احتمال چنین چیزی وجود دارد و ممکن است آقای غنی به منظور فشار بر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی برای خارج شدن از جرگه مخالفان رئیس جمهور دست به چنین اقداماتی بزند.

 

کلیدواژه