مصلحت اندیشی و پیشبرد برخی امور؛ خلاف تصریح قانون در افغانستان
(last modified 1398-02-07T09:49:03+00:00 )
ثور 07, 1398 14:19 Asia/Kabul

در افغانستان شرایط به گونه ای پیش رفته که دولت در بسیاری موارد بیشتر بر اساس مصلحت ها عمل کرده تا بر اساس قانون

کارشناس سیاسی افغان گفت: در افغانستان شرایط به گونه ای پیش رفته که دولت در بسیاری موارد بیشتر بر اساس مصلحت ها عمل کرده تا بر اساس قانون.

اسدالله ولوالجی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز به کار پارلمان جدید افغانستان اظهار داشت: اگرچه نتایج انتخابات پارلمانی چند ولایت هنوز اعلام نشده و با مشکلاتی همراه است اما مصلحت ها ایجاب می کند که پارلمان با این شرایط آغاز به کار کند.

وی در مورد تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد که به جز انتخابات لویه جرگه اضطراری، انتخابات مختلف در افغانستان چه انتخابات جرگه ها، چه پارلمانی و چه ریاست جمهوری هیچ کدام در زمان معین خود برگزار نشده است.   

این کارشناس سیاسی عنوان کرد که بر اساس قانون اساسی پست ریاست اجرایی هم جایگاهی ندارد اما در زمان تشکیل حکومت وحدت ملی به خاطر مصلحت و جلوگیری از ورود کشور به بحران وجود ریاست اجرایی در کنار ریاست جمهوری پذیرفته شد.

ولوالجی اظهار کرد: از سوی دیگر پارلمان قبلی افغانستان بیش از سه سال بصورت غیر قانونی و مصلحتی با صلاح دید رئیس جمهور به کار خود ادامه داد و انتخابات پارلمانی برگزار نشد و بعد از آنکه انتخابات پارلمانی هم حدود هفت ماه پیش برگزار شد هنوز نتایج انتخابات چند ولایت مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: به هر صورت آغاز به کار پارلمان با این شرایط هم از نبود پارلمان بهتر است و انتظار می رود که نتایج ولایات باقی مانده هم اعلام شود و به خاطر صلاح و بهبود اوضاع کشور می توان از برخی مسایل چشم پوشی کرد.

 

کلیدواژه