مذاکرات صلح نسبتاً به خوبی پیش می رود اما از سرعت لازم برخوردار نیست
(last modified 1398-02-14T07:59:15+00:00 )
ثور 14, 1398 12:29 Asia/Kabul

هرچند روند مذاکرات صلح افغانستان به کندی پیش می رود اما این به معنای آن نیست که امیدی به نتیجه این مذاکرات نباشد

کارشناس سیاسی افغان گفت: هرچند روند مذاکرات صلح افغانستان به کندی پیش می رود اما این به معنای آن نیست که امیدی به نتیجه این مذاکرات نباشد.

دکتر سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مذاکرات در حال حاضر هم نسبتاً خوب پیش می رود اما با توجه به مشکلات زیادی که وجود دارد از سرعت لازم و مورد انتظار برخوردار نیست.

وی افزود: دور ششم مذاکرات امریکایی ها با طالبان در قطر هم روی موضوعات مهمی مانند خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تعیین جدول زمانی برای آن بوده و اینکه موضوع خروج نیروهای امریکایی به چه نتیجه ای می رسد بستگی به توافق دولت افغانستان، امریکایی ها و طالبان دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که طرفین بر وجود پایگاه نظامی امریکا در افغانستان توافق کنند، امریکایی ها هم در آینده می توانند از این پایگاه استفاده کنند که البته احتمال آن کم است.

حسینی در مورد لویه جرگه مشورتی صلح هم گفت: نمی توان انتظار داشت که این جرگه بتواند افغان ها را به صلح برساند اما تاکیداتی که اعضای جرگه در مورد صلح کردند می تواند به عنوان نماد خواسته های مردم تلقی شود.

وی اضافه کرد: اما با توجه به اینکه این جرگه از سوی بسیاری از احزاب سیاسی و سیاستمداران تحریم شد، می توان گفت: جرگه فراقانونی بوده و از مشروعیت لازم برخوردار نبود با وجود این ممکن است بتواند تا حدی تاثیرات خود را داشته باشد.

 

کلیدواژه