جرگه مشورتی صلح؛ کاملاً نمایشی و بدون دستاورد حتی برای تیم رئیس جمهور غنی
(last modified 1398-02-15T13:46:47+00:00 )
ثور 15, 1398 18:16 Asia/Kabul

جرگه مشورتی صلح کاملاً نمایشی و بدون دستاورد حتی برای تیم رئیس جمهور اشرف غنی بود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: جرگه مشورتی صلح کاملاً نمایشی و بدون دستاورد حتی برای تیم رئیس جمهور اشرف غنی بود.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: جرگه مشورتی صلح بدون حضور عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، تعدادی از شخصیت ها، احزاب سیاسی و نمایندگان جامعه مدنی بصورت ناقص برگزار شد و دستاوردی هم برای رسیدن به صلح نداشت.

وی افزود: جرگه ای که با اصرار برگزار کنندگان آن و سوء استفاده های آنان دایر شد در درون خود هم نواقص شدیدی داشت و حتی معترضان از داخل سالن جرگه اخراج شدند و اگرچه بر اساس خواسته ها و مدیریت تیم رئیس جمهور غنی پیش رفت اما نه تنها نتوانست زمینه های صلح با مخالفین را فراهم کند بلکه حتی بیم آن می رود که آغازی برای ایجاد تفرقه میان طیف های مختلف و بروز مشکلاتی دیگر باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به دور ششم گفت و گوهای صلح بین امریکا و طالبان هم گفت: در حالیکه امریکایی ها با طالبان گفت و گو می کنند و به توافقاتی دست پیدا می کنند دولت افغانستان هزینه های هنگفتی را در برنامه هایی مانند جرگه صلح به مصرف می رساند.

مظفری تصریح کرد: طالبان از گذشته ها با امریکا ارتباط داشته و بر اساس برنامه های امریکا حرکت می کرده، این گروه و دیگر گروه های تروریستی مانند داعش جزء بازی هایی هستند که امریکا برای رسیدن به اهداف خود به راه انداخته است.

وی این سوال را مطرح کرد که وقتی زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان می گوید صلح با طالبان به معنای پایان جنگ در افغانستان نیست، چه معنایی می تواند داشته باشد. معنای آن این است که اگر امریکایی ها طالبان را به شکلی وارد بدنه قدرت در افغانستان کنند گروه هایی مانند داعش وجود خواهند داشت تا برنامه های نظامی امریکا را پیش ببرند.

 

کلیدواژه