دومین شکست اسرائیل از مقاومت فلسطین طی 6 ماه
(last modified Mon, 06 May 2019 10:45:53 GMT )
ثور 16, 1398 15:15 Asia/Kabul
  • دومین شکست اسرائیل از مقاومت فلسطین طی 6 ماه در جنگی 4 روزه
    دومین شکست اسرائیل از مقاومت فلسطین طی 6 ماه در جنگی 4 روزه

پس از پاسخ قاطع و کوبنده گروههای مقاومت فلسطین به حمله های اسرائیل، این رژیم برای دومین بار طی 6 ماه اخیر مجبور به پذیرش آتش بس شده است.

جنگنده ها و توپخانه رژیم صهیونیستی مناطق مختلف باریکه غزه را از جمعه گذشته هدف حمله های موشکی قرار داده اند که با پاسخ قاطع و کوبنده گروههای مقاومت حماس و جهاد اسلامی فلسطین مواجه شد. این جنگ پس از تنها 4 روز با میانجی گری مصر به آتش بس انجامید و اسرائیل بار دیگر مجبور به پذیرش آتش بس شد. این جنگ 4 روزه از زوایای مختلف قابل ارزیابی است.

اول، این جنگ بار دیگر نشان داد که اسرائیل تمایزی میان نظامیان و غیرنظامیان قایل نیست. در اثر حمله های رژیم اسرائیل 25 فلسطینی شهید و 154 نفر زخمی شدند که در میان شهدا دو زن باردار، دو جنین، دو نوزاد شیرخوار و یک کودک نیز حضور دارند. شهادت این افراد به خصوص شهادت جنین، نوزاد و کودک بار دیگر ثابت می کند که اسرائیل، رژیمی کودک کش است.

دوم، جنگ 4 روزه ثابت کرد که اسرائیل تاکتیک و راهبرد جنگی ندارد زیرا صرفا بمباران را در دستور کار قرار می دهد و برای دفاع نیز به گنبد آهنین دلخوش کرده است، سامانه ای که نفوذپذیری آن بارها اثبات شده است.

سوم، جنگ 4 روزه نشان داد که توان پدافندی گروههای مقاومت روند صعودی قابل ملاحظه ای داشته است زیرا طی این 4 روز بیش از 650 موشک از باریکه غزه به سمت مناطق اشغالی شلیک شد که قدرت تخریبی بالایی داشته و موشک بدر 3 نیز جدیدترین موشک گروههای مقاومت بود که رونمایی شد. در این حمله های موشکی، 4 اسرائیلی کشته و بیش از 140 نفر نیز زخمی شده اند. در همین حال، این جنگ هدف گیری دقیق موشک های گروههای مقاومت را نیز نشان داد. گروههای مقاومت یک جیپ نظامی ارتش اسرائیل را هدف قرار دادند، در حالی که یک قطار با مسافران غیرنظامی هدف بسیار نزدیک تری برای موشک های مقاومت بود، اما گروههای مقاومت از هدف قرار دادن این قطار خودداری کردند.

چهارم، در اثر حمله های قاطع و کوبنده گروههای مقاومت هراس شدیدی در میان ساکنان مناطق مجاور باریکه غزه ایجاد شد، به نحوی که دست کم 35 درصد از صهیونیست های ساکنان این مناطق از ترس این حمله های موشکی مجبور شدند منازل خود را ترک کنند.

پنجم، یاسر عزالدین، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی عنوان می کند که: «خسارت های رژیم صهیونیستی در نتیجه حمله های موشکی مقاومت فلسطین بعد از استقرار و به کارگیری سامانه موشکی گنبد آهنین به مراتب بیشتر از زمانی است که این سامانه وجود نداشت. این تنها یک معنی دارد و آن اینکه مقاومت فلسطین در جنگ مغزها چندین گام از رژیم صهیونیستی جلوتر است.»

نکته پایانی اینکه پذیرش آتش بس در اکتبر ۲۰۱۸ به فروپاشی کابینه نتانیاهو منجر شده بود و نخست وزیر اسرائیل درصدد بود شکست اکتبر را جبران کند اما این بار با شکستی بدتر مواجه شد و پس از چهار روز آتش بس را پذیرفت.

 

کلیدواژه