احتمال گرایش طالبان به چین و روسیه به دلیل ناکارآمدی مذاکرات با امریکا
(last modified 1398-02-22T13:36:08+00:00 )
ثور 22, 1398 18:06 Asia/Kabul

از آنجا که طالبان در شش دور مذاکرات با امریکایی ها به نتایج مطلوب خود نرسیدند این احتمال وجود دارد که به طرف چین و روسیه گرایش پیدا کنند

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: از آنجا که طالبان در شش دور مذاکرات با امریکایی ها به نتایج مطلوب خود نرسیدند این احتمال وجود دارد که به طرف چین و روسیه گرایش پیدا کنند.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بحث های جدی در رابطه با آینده مناسبات امریکا با چین و روسیه و مسایل بین المللی وجود دارد و افغانستان هم بخشی از پازل است ضمن اینکه گفته می شود به نوعی احتمال تجدید جنگ سرد هم وجود دارد.

وی در رابطه با برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه امریکایی ها مایلند روس ها یا چینی ها در مسایل افغانستان دخالت کنند دور از ذهن است اما واقعیت های دیگری در رابطه با طالبان وجود دارد و آن اینکه چون در مذاکراتی که با امریکایی ها داشته اند به نتایج مطلوب خود نرسیده اند به طرف روسیه و چین گرایش پیدا کرده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی بر اساس برخی گزارش ها امریکایی ها به اطلاعاتی هم دست یافته اند که روسیه و چین حتی بخشی از طالبان را مورد حمایت نظامی هم قرار داده و اسلحه در اختیار آنان گذاشته اند.

ملا زهی عنوان کرد: در صورتی که در یک جمع بندی کلی روسیه و چین در یک طرف قضیه قرار بگیرند و امریکا و اروپا در طرف دیگر، با توجه به اینکه اروپایی ها از سیاست های مشابه شوروی سابق که روسیه در پیش گرفته و امنیت اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد، نگران هستند، احتمال شکل گیری جبهات جدید وجود دارد.

وی اظهار کرد: اگر بپذیریم که جنگ سرد جدیدی در حال شکل گیری است در مناطق مختلف دنیا از جمله امریکای لاتین نشانه هایی وجود دارد چنانکه چین و روسیه در برابر حرکتی که امریکایی ها و هوادارانشان در ونزوئلا انجام دادند، واکنش نشان دادند و باعث شدند که آنان نتوانند کاری انجام دهند و نیروهای هوادار امریکا تحت فشار نیروهای هوادار امریکا و چین قرار گرفتند.

ملا زهی یادآور شد که در سایر نقاط دنیا هم می توان چنین نشانه هایی را مشاهده کرد ضمن اینکه، افغانستان از قرن هجدهم میلادی محل رقابت قدرت های بزرگ مانند انگلیس و روسیه تزاری و اتحاد جماهیر شوروی و امریکا در دوران جنگ سرد و رویارویی دو ائتلاف نظامی ناتو و ورشو بوده است.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی هم که امریکا به افغانستان آمده و می خواهد در این کشور بماند این احتمال وجود دارد که روس ها و چینی ها از یک گروه موثر مانند طالبان که در برابر امریکایی ها ایستاده، استفاده کنند.

 

کلیدواژه