نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان؛ نگران سوء استفاده تیم اشرف غنی از امکانات دولتی
(last modified 1398-02-28T09:59:30+00:00 )
ثور 28, 1398 14:29 Asia/Kabul

نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان نگران سوء استفاده تیم محمد اشرف غنی از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی هستند

استاد دانشگاه در کابل گفت: نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان نگران سوء استفاده تیم محمد اشرف غنی از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی در صورت باقی ماندن در قدرت پس از مهلت قانونی ریاست جمهوری هستند.

عبدالصمد مشتاق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نگرانی نامزدها این است که اگر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از پایان مهلت قانونی کاری اش یعنی ابتدای جوزا (خرداد) بر سر قدرت باقی بماند ممکن است از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کرده و تاثیرگذاری تیم خود را افزایش دهد از همین رو شورای نامزدان ریاست جمهوری طرح حکومت سرپرست پس از موعد تعیین شده را مطرح کرده اند.

وی افزود: اما به نظر می رسد که در شرایط فعلی افغانستان طرح حکومت سرپرست هم چندان موثر نخواهد بود زیرا مشکلات امنیتی و از هم پاشیدگی های سیاسی دیده می شود ضمن اینکه گفت و گوهای صلح نیز در جریان است، در چنین شرایطی حکومت سرپرست ممکن است تاثیرات منفی روی برنامه صلح و وضعیت امنیتی داشته باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی از سوی دیگر چگونگی اداره حکومت سرپرست هم محل بحث است، ممکن است جنجال هایی را ایجاد کند و مشغول شدن به حل و فصل این جنجال ها باز هم انتخابات ریاست جمهوری را به تاخیر بیندازد.

مشتاق عنوان کرد: این طرح از سوی حکومت هم نمی تواند قابل پذیرش باشد زیرا از یکسو برخی دلایل قانونی را مطرح می کند و از سوی دیگر منافعش ایجاب نمی کند که آن را بپذیرد.

این کارشناس افغان گفت: به هر صورت در شرایط کنونی بودن محمد اشرف غنی و تیمش بر سر قدرت مطلوب تر از نبودن وی و ایجاد حکومت سرپرست است زیرا چنین حکومتی ممکن است به دلیل ابهاماتی که دارد جنجال های زیادی خلق کند ضمن اینکه دادگاه عالی افغانستان هم حکم به ادامه کار رئیس جمهور تا تعیین رئیس جمهور بعدی داده است.

وی افزود: به نظر می رسد که هدف اصلی شورای نامزدان ریاست جمهوری از ارایه طرح حکومت سرپرست تضعیف تیم آقای غنی است و فکر زیادی در زمینه عملی شدن این طرح نشده است.

 

کلیدواژه