ثور 29, 1398 12:35 Asia/Kabul

بین مقامات امریکایی و روس در رابطه با مساله افغانستان تفاوت دیدگاه وجود دارد

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: بین مقامات امریکایی و روس در رابطه با مساله افغانستان تفاوت دیدگاه وجود دارد.

سلطان محمد اورنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با وزیر خارجه امریکا که حل مساله افغانستان را دشوار و پیچیده خوانده، اظهار داشت: به نظر می رسد که آقای پوتین در رابطه با حل مسایل افغانستان پیشنهاداتی داده و از سوی امریکا پذیرفته نشده و از این لحاظ بر این نظر شده که بین دیدگاه های وی و دیدگاه های امریکایی ها در خصوص مساله افغانستان تفاوت وجود دارد.

وی افزود: این احتمال هم وجود دارد که امریکایی ها تمام واقعیت ها و برنامه های خود در رابطه با افغانستان را با آقای پوتین در میان نگذاشته باشند و رئیس جمهور روسیه هم متوجه این پنهان کاری شده و پیچیدگی اوضاع را از این منظر مطرح کرده باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تاکید پوتین بر ضرورت توازن قوا بین مسکو و واشنگتن یادآور شد که اتحاد جماهیر شوروی سابق در اروپای شرقی و همچنان در کشورهایی مانند کوبا در نزدیکی ایالات متحده امریکا نفوذ خود را گسترش داده بود چنانکه امریکا اخیراً در کشورهایی مانند اوکراین در نزدیکی روسیه نفوذ کرده و روسیه هم با ونزوئلا همکاری دارد و از آنجایی که افغانستان در نزدیکی روسیه قرار دارد، روس ها معتقدند افغانستان بیش از آنکه برای امریکا مهم باشد برای روسیه مهم است بنابراین توازن قوا بین امریکا و روسیه هم در این کشور اهمیت خاص خود را دارد.

اورنگ عنوان کرد: مساله افغانستان اکنون از جغرافیای این کشور خارج شده و به همسایگان، منطقه و جهان هم ارتباط دارد و امریکا هم بدون همکاری و مشورت با دیگر کشورهای موثر در اوضاع افغانستان نمی تواند برنامه های خود را به پیش ببرد.

این کارشناس افغان در رابطه با آماده نبودن طالبان برای مذاکره با حکومت افغانستان هم گفت: طالبان بیشتر تحت کنترل پاکستانی ها هستند ضمن اینکه رقابت هایی بین امریکا و روسیه در رابطه با گفت و گو با طالبان وجود دارد چنانکه اگر مثلاً زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان در قطر جلساتی با طالبان برگزار می کند در مسکو هم جلساتی در مورد صلح افغانستان برگزار می شود.

اورنگ اظهار کرد: در داخل افغانستان هم اگرچه تعدادی در دولت و خارج از دولت تلاش دارند که با طالبان گفت و گو کنند اما جبهه مقاومت شمال تنها جبهه قوی بود که با طالبان مبارزه کرد و اکنون هم اگر قرار است مذاکره ای با طالبان انجام شود باید به عنوان جبهه ای قوی در بحث مذاکرات در نظر گرفته شود.

وی همچنان اضافه کرد: مشکلات افغانستان زمانی قابل حل است که اعتماد ملی بوجود آید و مردم، حکومت و گروه های مختلف همه به هم اعتماد داشته باشند و باهم همکاری کنند.

 

کلیدواژه