جوزا 04, 1398 17:31 Asia/Kabul

در سه سال اخیر مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به معضل بزرگی برای دولت محافظه کار این کشور تبدیل شده است.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه 3 جوزا سرانجام تحت فشارها برای کناره گیری از قدرت، اعلام کرد، ازسمتش به عنوان نخست وزیر و رهبر حزب حاکم محافظه کار بریتانیا استعفا می کند.

ترزا می پس از آن، این تصمیم را اتخاذ کرد که آخرین پیشنهاد وی درمورد توافق برگزیت با مخالفت حزب کارگر مواجه شد.

ترزامی در جمع خبرنگاران گفت: "از این که نتوانستم روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا "برگزیت" را به سرانجام برسانم، متاسفم."

پس از اعلام استعفای ترزا می از نخست وزیری بریتانیا، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر این کشور، روز جمعه با استقبال از این اقدام، خواستار برگزاری فوری انتخابات شد.

کوربین در پیامی توییتری نوشت: "ترزا می با اعلام استعفای خود پذیرفته است که نه شخص او و نه حزب «دچار اختلاف و از هم گسیخته» محافظه کار یعنی حزب حاکم، توانایی اداره کشور را ندارند."

مساله برگزیت یعنی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا؛ مهمترین مساله برای مردم بریتانیا و دغدغه اساسی برای اتحادیه اروپا محسوب می شود.

ادامه وضعیت مبهم و حل نشدن برخی از اختلافات مهم بین بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره برگزیت باعث شده تا هشدارهای جدی درباره تداوم این وضعیت و مخاطرات جدی ناشی از آن ابراز شود.

این در حالی است که اتحادیه اروپا، تا 9 عقرب 1398 اجرای برگزیت را به تعویق انداخته است.

استعفای ترزامی در شرایطی روی داد که انتخابات پارلمان اروپا از روز پنجشنبه 2 جوزا 1398 در بریتانیا آغاز شده است و این انتخابات و تحولات سیاسی بریتانیا ،اوضاع پیچیده اروپا را پیچیده تر می کند.

کلیدواژه