امریکایی ها از مساله صلح افغانستان استفاده ابزاری می کنند
(last modified Sun, 26 May 2019 13:32:58 GMT )
جوزا 05, 1398 18:02 Asia/Kabul

غربی ها و بویژه امریکایی ها برنامه مشخصی برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان ندارند و از این مساله به نفع خود استفاده ابزاری می کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: غربی ها و بویژه امریکایی ها برنامه مشخصی برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان ندارند و از این مساله به نفع خود استفاده ابزاری می کنند.

امین الله لشکری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به چندین دور گفت و گو بین نمایندگان امریکا و طالبان گفت: ابتکار برنامه های جنگ و صلح افغانستان در دست خارجی ها و مخصوصاً غربی ها است و آنان هم اهداف و منافع درازمدتی در منطقه دارند و حتی به دنبال تغییرات نسلی هستند که افغانستان هم جزئی از برنامه های بزرگ آنان است.

وی افزود: به نظر می رسد که هنوز پایان جنگ افغانستان در برنامه های آنان قرار ندارد زیرا به اهداف درازمدت خود دست نیافته اند. برنامه صلحی هم که در جریان است فقط با یکی از بیش از بیست گروه مخالف مسلح فعال در افغانستان است و از آنجایی که مذاکرات صلح مطابق خواست غربی ها پیش نمی رود آن را طولانی تر کرده اند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: مقامات دولت امریکا به دنبال آن هستند که اگر هم قرار است مذاکرات صلح نتیجه ای بدهد این نتیجه از نظر زمانی نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام شود تا به عنوان یک دستاورد برای آن ها تلقی شود. و در این میان مردم افغانستان که بیش از یکصد سال است قربانی قدرت های غرب و شرق و منطقه هستند باز هم قربانی می شوند.

لشکری اظهار کرد: اگر هم صلحی حاصل شود در صورتی که برای بعد از آن برنامه ای از سوی طرفین جنگ یعنی امریکا و طالبان و نیز دولت افغانستان وجود نداشته باشد برنامه صلح هم نمی تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

این کارشناس سیاسی گفت: طالبان بیشتر یک گروه مسلح مخالف داخلی هستند و تمایلی برای فعالیت در خارج از افغانستان ندارند اما امریکایی ها به دنبال گروه هایی هستند که تمایل به فعالیت در خارج از افغانستان هم داشته باشند تا بتوانند تهدیدی برای دشمنان امریکا تلقی شوند از اینرو به نظر می رسد که زمان کارایی طالبان به پایان رسیده و امریکا به دنبال تقویت گروه های دیگری مانند داعش است.

وی اضافه کرد: در افغانستان تا زمانی که بین تمام جناح های قدرت بویژه مجاهدین که طی چند دهه ی اخیر نقش اساسی داشته اند، تفاهم، اتحاد و اتفاق نظر بوجود نیاید دستیابی به صلح دشوار است.

 

کلیدواژه