جوزا 06, 1398 13:16 Asia/Kabul
  • تسلیت شهادت امام علی (ع)

«علی بن ابی طالب» (ع)، جانشین پیامبر گرامی اسلام (ص)، و از اهل بیت آن حضرت،در بیست و یکم رمضان سال 40 هجری قمری به شهادت رسید.

دو روز قبل، آنگاه که علی (ع) برای نماز صبح در مسجد حضور یافت و هنگامی که سر بر آستان حق تعالی فرود آورده بود، ضربت شمشیر یکی از خوارج ، فرق سرش را شکافت و در چنین روزی بر اثر همین جراحت شدید چشم از جهان فروبست و به سعادتی که همواره آرزو می کرد، یعنی شهادت در راه خدا و رستگاری بزرگ دست یافت .

این شهادت، مصیبت و لطمه ای جبران ناپذیر بر اسلام و مسلمین وارد کرد.

باوجود این، شیوه زندگی آن حضرت و نیز چگونگی حکومتش و همچنین سخنان ارزشمندی که از او باقی مانده، اکنون پس از گذشت قرن ها، به سان چراغی فراروی جویندگان راه عدالت و حقیقت است.

«نهج البلاغه»، گزیده سخنان حضرت علی (ع) است که در فصاحت و بلاغت ، کم نظیر است. این سخنان حکمت آمیز حضرت علی (ع) ، دریایی از معارف عرفانی و پندهای اخلاقی و اجتماعی است که هر کدام پنجره ای را به سوی فضیلتها می گشاید.

آن حضرت بهترین راه را برای آراسته شدن آدمی به فضائل اخلاقی ، تقوی می دانست. حضرت علی (ع) در وصیتی به فرزندانش، دقیقترین مسائل اخلاقی را به صورت نصیحت بیان می کند ، از جمله می فرماید: «شما و خاندانم و هرکس را که سفارش من به او می رسد به پرهیزگاری و نظم در کارها وصیت می کنم . به یتیمان روی آورید به همسایگان نیکی کنید که پیامبر (ص ) آنچنان درباره همسایگان سفارش می فرمود که گمان بردم از یکدیگر ارث می برند . از قرآن دوری نکنید و نگذارید دیگران در عمل کردن به آن از شما پیشی گیرند. نماز را بزرگ شمارید که پایه دین شماست.»

کلیدواژه