جوزا 11, 1398 09:57 Asia/Kabul

روز قدس می تواند به عنوان نماد و انگیزه ای برای همبستگی جوامع مسلمان تلقی شود و توجه به آن نشانه همنوایی مسلمانان با مظلومان در فلسطین و سایر نقاط است

استاد دانشگاه در کابل گفت: روز قدس می تواند به عنوان نماد و انگیزه ای برای همبستگی جوامع مسلمان تلقی شود و توجه به این روز می تواند نشانه همنوایی مسلمانان با برادران مظلومشان در فلسطین و هر گوشه دیگری از جهان باشد.

دکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: قدس نمادی است برای همنوایی و نزدیکی مسلمانان در سراسر جهان و بویژه در ماه مبارک رمضان که زمینه درک مشکلات دیگران بیشتر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه سال های متمادی است که مسلمانان در کشورهای مختلف روز قدس را به عنوان یک روز مهم و جهانی گرامی می دارند یادآور شد: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط حضرت امام خمینی (ره) به نام روز جهانی قدس نامگذاری شد و از آن زمان هر سال این روز برای همنوایی با مردم مظلوم فلسطین و تکریم دادخواهی ملت های مظلوم جهان گرامی داشته می شود.

به گفته این کارشناس افغان رژیم غاصب صهیونیستی به اشکال مختلف فشارها بر جوامع اسلامی را مدیریت می کند تا افکار عمومی را از توجه به مساله بیت المقدس و فلسطین، جایی که این رژیم همه روزه بر سر مردم فلسطین ظلم می کند و در آنجا فجایع انسانی به بار می آورد، دور نگه دارد.

اقبال عنوان کرد: قدرت های بزرگ و مدعیان حقوق بشر هم توجهی به این مسایل ندارند و با وجود اینکه دم از رعایت حقوق بشر می زنند اما در برابر جنایاتی که در طول سال های متمادی در سرزمین فلسطین و بیت المقدس اتفاق می افتد سکوت اختیار کرده اند. بخشی از این مساله به نفوذ صهیونیست ها در اقتصاد و سیاست دنیا برمی گردد که اگر هم صداهایی در این زمینه بلند شود خاموش می کند یا تحت کنترل قرار می دهد.

وی اضافه کرد: مدعیان حقوق بشر فقط در نقاطی از دنیا که مد نظر خودشان است مشکلات را می بینند و در بسیاری نقاط دیگر که حقوق انسان ها پایمال می شود و جانشان گرفته می شود فقط نظاره گر هستند و با تجربه ای که از گذشته آن ها وجود دارد نمی توان انتظاری هم از آنان در این زمینه داشت.

 

کلیدواژه