جوزا 11, 1398 12:29 Asia/Kabul
  • سه شاخصه مهم تظاهرات روز جهانی قدس در نگاه سید حسن نصرالله
    سه شاخصه مهم تظاهرات روز جهانی قدس در نگاه سید حسن نصرالله

تظاهرات روز جهانی قدس روز گذشته که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بود در بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران با حضور گسترده مسلمانان روزه دار برگزار شد.

تظاهرات روز قدس صرفنظر از ماهیت «حمایتی» از فلسطین و «برجسته سازی و یادآوری» جنایت های اسرائیل، شاخصه های مهم دیگری نیز دارد که در تظاهرات روز گذشته در کشورهای مختلف جهان مشهود بود.

یکی از شاخصه های مهم این است که حمایت از فلسطین صرفاً به مسلمانان محدود نشده بلکه با گذشت زمان مردم مذاهب دیگر نیز در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایت های اسرائیل با مسلمانان همراه و همسو شده اند و روز قدس این فرصت را در اختیار آنها قرار می دهد که حمایت خود را علنی کنند. در همین راستا، در تظاهرات روز گذشته در ایران، اقلیت ها نیز حضور برجسته ای داشته اند که از جمله می توان به حضور «کلیمیان» اشاره کرد. در سایر کشورها نیز پیروان ادیان دیگر با مسلمانان در حمایت از فلسطین و مشارکت در تظاهرات روز قدس، همراه و همسو شدند. این شاخصه به نوعی رد دیدگاهی است که تلاش دارد روز قدس را «فرقه ای» و مربوط به ایران نشان دهد. سید حسن نصرالله نیز در این خصوص شب گذشته عنوان کرد که: «تلاش ها برای فرقه ای نشان داد این مناسبت و اینکه این روز مربوط به ایران است، شکست خورده است.»

یکی دیگر از شاخصه های روز قدس که هر ساله پررنگ تر نیز می شود ، این است که روز قدس با گذشت زمان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این شاخصه در سخنرانی شب گذشته سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نیز بیان شد. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «چهل سال از ابتکار امام خمینی درباره روز قدس می گذرد و دشمنان قدس در این مدت روی این حساب کرده بودند که این روز به مرور زمان به فراموشی سپرده شود، ولی هر سال می بینیم که توجه و اهتمام ملت ها به این روز و مسئله قدس در کشورهای اسلامی و دنیا بیشتر می شود.» به عبارت دیگر می توان گفت، یکی از شاخصه های مهم روز قدس این است که با گذشت زمان، «پایداری و ماندگاری» آن تقویت شده به گونه ای که امروز به یک رخداد تاثیرگذار «جهانی» تبدیل شده است.  

سومین شاخصه مهم تظاهرات روز جهانی قدس به خصوص در تظاهرات روز گذشته، واکنش افکار عمومی به سیاست های قدرت های غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا درباره فلسطین است. تظاهرات روز قدس سال جاری در شرایطی برگزار شد که آمریکا درصدد رونمایی از طرح نژادپرستانه معامله قرن است و کنفرانس اقتصادی منامه در این خصوص نیز قرار است روزهای 25 و 26 ژوئن برگزار شود. آنچه در تظاهرات روز گذشته در ایران و سایر نقاط جهان به خصوص در کشورهای اسلامی مشهود بود، «نه بزرگ و قاطع مردم» به طرح معامله قرن بود، موضوعی که در سخنان شب گذشته دبیر کل حزب الله لبنان نیز بر آن تاکید شده است. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «هدف از معامله قرن این است که هرگونه بحث و گفتگو بر سر قدس، نوار غزه و آوارگان فلسطینی در خارج از سرزمین های اشغالی مسکوت بماند.» وی تاکید کرد که: «محور مقاومت در مقابل طرح معامله قرن آمریکا خواهد ایستاد، چرا که ما قویاً معتقدیم ملت های منطقه می توانند مانع تحقق جنایت معامله قرن شوند.»

نکته پایانی اینکه، تظاهرات روز جهانی قدس نشان داد که اگرچه برخی حکام عرب به آرمان های فلسطین خیانت کرده اند ، اما مردم مسلمان در کشورهای عربی دفاع از آرمان های فلسطین را جزء جدایی ناپذیر هویت خود می دانند.

کلیدواژه