جوزا 16, 1398 17:56 Asia/Kabul

موضوع صلح و خروج آبرومندانه نیروهای خارجی از افغانستان بدون حضور مستقیم دولت این کشور در مذاکرات صلح محقق نمی شود

استاد دانشگاه در کابل گفت: موضوع صلح و خروج آبرومندانه نیروهای خارجی از افغانستان بدون حضور مستقیم دولت این کشور در گفت و گوهای صلح محقق نمی شود.

داکتر سید آقا موسوی نژاد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بن بست مذاکرات صلح افغانستان از جایی شروع شد که دولت افغانستان به عنوان یکی از طرف های جنگ به کلی کنار گذاشته شد و حتی به عنوان شرکت کننده در مذاکرات با جایگاه حقوقی خودش پذیرفته نشد.

وی افزود: طالبان و امریکایی ها در چند دور مذاکرات خود به یکسری توافقات ابتدایی هم دست پیدا کرده بودند اما چنین مذاکراتی با چنین رویکردهایی متناسب با شرایط افغانستان نیست.

این کارشناس سیاسی افغان عنوان کرد: امریکا تمایل دارد که هرچند بصورت ظاهری بتواند خروجی آبرومندانه از افغانستان داشته باشد و در این مذاکرات هم اعلام کند که خواهان خروج از افغانستان است و اصراری بر ماندن ندارد در حالیکه مساله خروج نیروهای خارجی از افغانستان و قضیه صلح که می تواند مقدمه ای برای آبرومندانه بودن این خروج باشد بدون در نظر گرفتن دولت افغانستان به عنوان طرف اصلی ممکن نیست و محقق نمی شود.

به گفته موسوی نژاد طالبان چه در مذاکراتی که در امریکا داشته اند، چه در مذاکرات قطر و چه در نشست های مسکو به هیچ وجه حاضر نشده اند که دولت افغانستان را به عنوان یکی از طرف ها بپذیرند که این مساله بن بست ایجاد کرده و علت طولانی شدن مذاکرات صلح هم همین مساله است. از یکسو مساله صلح مطرح است و از سوی دیگر طالبان دولت افغانستان را به عنوان یک طرف به رسمیت نمی شناسند از اینرو صلح بین افغانی که از آن صحبت می شود، نمی تواند اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: بنابراین زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان احساس می کند با توجه به نفوذی که پاکستان بر طالبان دارد باید آن کشور را مجاب کند از این نفوذ خود استفاده کرده و آنان را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کند.

 

کلیدواژه