خلف وعده امریکا و ناتو سبب ضعف نیروهای مسلح افغان شده است
(last modified 1398-03-18T08:17:13+00:00 )
جوزا 18, 1398 12:47 Asia/Kabul

خلف وعده امریکا و ناتو در خصوص تجهیز و تقویت نیروهای مسلح افغان سبب شده که این نیروها در سرکوب گروه های تروریستی ضعیف عمل کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: خلف وعده امریکا و ناتو در خصوص تجهیز و تقویت نیروهای مسلح افغان سبب شده که این نیروها در سرکوب گروه های تروریستی ضعیف عمل کنند.

محمد باقر ملت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاکید اخیر مجلس سنای افغانستان بر سرکوب طالبان به این دلیل که این گروه خواهان صلح نیست، اظهار داشت برای سرکوب و شکست دادن طرف مقابل در جنگ نیاز به امکانات و نیروی نظامی قوی است.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته نیروی هوایی افغانستان از قدرت لازم برخوردار نبود ضمن اینکه دیگر نیروها هم امکانات لازم برای شکست دشمنان را نداشتند از اینرو حکومت افغانستان اقدام به امضای پیمان امنیتی با امریکا کرد تا به تقویت نیروهای نظامی افغانستان و کمک به آنان در هنگام ضرورت بپردازند.

به گفته این کارشناس سیاسی اما گروه های تروریستی مانند طالبان و داعش سلاح های پیشرفته ای در اختیار دارند و امریکایی ها هم مطابق پیمانی که امضا کرده بودند عمل نکردند در حالیکه دولت افغانستان بارها تاکید کرده که باید مطابق مواد این پیمان عمل و نیروهای نظامی و دفاعی افغانستان تجهیز شود.

ملت یار عنوان کرد: امریکا و ناتو به وعده های خود در خصوص تجهیز و تقویت نیروهای دفاعی و نظامی افغانستان عمل نکردند و احتمالاً موضوعات پشت پرده ای وجود دارد که آنان اینگونه عمل می کنند ضمن اینکه برخی کشورهای منطقه هم از گروه های تروریستی حمایت و آن ها را تجهیز و تامین مالی می کنند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: به هر صورت به نظر می رسد با توجه به اینکه اکنون راه هایی برای گفت و گو باز شده، دولت افغانستان و کشورهای همکار و همسایه از این فرصت استفاده کنند تا شعله های آتشی که در افغانستان افروخته شده دامنگیر همسایگان و دیگر کشورها نشود.

وی در رابطه با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هم گفت: در صورتی که توافق عمومی صلح با شرکت کشورهای قدرتمند منطقه و همسایه صورت بگیرد امریکا مجبور خواهد شد نیروهای خود را از افغانستان خارج کند اما اگر فقط توافقی بین حکومت افغانستان، طالبان و امریکا انجام شود خروج نیروهای امریکایی را شاهد نخواهیم بود.

 

کلیدواژه