جوزا 20, 1398 17:09 Asia/Kabul

طرف اصلی مساله افغانستان پاکستان است و تا زمانی که پاکستانی ها سیاست های خود را تغییر ندهند نمی توان به برقراری صلح در افغانستان امیدوار بود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: طرف اصلی مساله افغانستان پاکستان است و تا زمانی که پاکستانی ها سیاست های خود را تغییر ندهند نمی توان به برقراری صلح در افغانستان امیدوار بود.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تائید مطلب نشریه امریکایی "نشنال اینترست" در مورد ضرورت فشار بر پاکستان که در استراتژی خلیلزاد برای صلح افغانستان نادیده گرفته شده، گفت: طالبان یک گروه مزدور و دست نشانده است که از طریق پاکستان حمایت، تامین مالی و تقویت می شود.

وی اظهار داشت: در رابطه با مساله صلح افغانستان گاهی حکومت این کشور و حتی بازیگران بزرگ بین المللی راه را اشتباه می روند زیرا طالبان به هیچ عنوان نمی توانند به عنوان یک گروه مستقل بر سر میز مذاکره نشسته و تصمیمات مستقلی اتخاذ کنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: آبشخور طالبان در پاکستان است و سران این گروه هم در همین کشور بسر می برند، کسانی که با نام طالبان افغان و با پاسپورت پاکستانی در مذاکرات حضور پیدا می کنند نمی توانند افغان های مستقلی به شمار روند.

دره ای اظهار کرد: حکومت افغانستان و بازیگران بین المللی باید بدانند تنها راه برقراری صلح در افغانستان فشار بر پاکستان و یا حتی دادن امتیازات منطقی به آن کشور است تا دست از حمایت گروه های تروریستی بردارد.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر پاکستان همچنان برای امریکا به عنوان یک شریک استراتژیک و مطرح، اهمیت دارد، بهتر است که امریکایی ها خواسته های آن کشور را برآورده کند و امتیازات منطقی و لازم را بدهد و اگر پاکستان به عنوان یک غده سرطانی در منطقه و جهان مطرح است، باز هم امریکا نباید بی تفاوت بماند و از طریق فشارهای سیاسی و اقتصادی آن کشور را مجبور کند که از سیاست های اشتباه خود دست بردارد.

وی اضافه کرد: اما امریکا در رابطه با شیوه برخورد با پاکستان مردد است و پاکستان هم مانند همیشه از تمام جهان باج گیری می کند و تا زمانی که این باج گیری ها ادامه داشته باشد امکان فشار بر این کشور هم وجود ندارد.

 

کلیدواژه