جوزا 22, 1398 09:17 Asia/Kabul

آیت الله العظمی محقق کابلی یک شخصیت برازنده مجتهد، مجاهد و انسان والایی بود که سال ها در جهت خدمت به مردم مسلمان افغانستان بویژه مهاجرین افغان تلاش کرد

استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه گفت: آیت الله العظمی محقق کابلی یک شخصیت برازنده مجتهد، مجاهد و انسان والایی بود که سال ها در جهت خدمت به مردم مسلمان افغانستان بویژه مهاجرین افغان تلاش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی فصیحی غزنوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تسلیت ارتحال ملکوتی فقیه مجاهد حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی به همه مردم مسلمان بویژه شیعیان افغانستان افزود: ایشان پیش از مرجعیت به عنوان یک عالم دینی در زمان جهاد مردم افغانستان بسیاری از برنامه های تدریس خود را به خاطر خدمت رسانی به مردم بویژه مهاجرین افغان تعطیل کرده بود.

این روحانی افغان اظهار داشت: مرحوم آیت الله العظمی محقق کابلی به عنوان یک شخصیت مجاهد و شجاع در صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور فعال داشت و اخلاق نیک و شایسته، شاگرد پروری و تربیت شاگردان زیادی که امروزه به مرحله اجتهاد رسیده اند از ویژگی های دیگر ایشان است.

حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی (ره) شب گذشته در شهر مقدس قم رحلت کرد. این مرجع بزرگوار از شاگردان ممتاز آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود.

شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که به مناسبت رحلت ایشان تمامی حوزوات علمیه در سراسر افغانستان به نشان عزای عمومی به مدت سه روز تعطیل خواهد بود.  

 

کلیدواژه