گام دوم؛ ایستادگی انقلاب اسلامی مقابل ظالمان و دفاع از مظلومان
(last modified Thu, 20 Jun 2019 12:45:43 GMT )
جوزا 30, 1398 17:15 Asia/Kabul
  • گام دوم؛ ایستادگی انقلاب اسلامی مقابل ظالمان و دفاع از مظلومان
    گام دوم؛ ایستادگی انقلاب اسلامی مقابل ظالمان و دفاع از مظلومان

نظام جمهوری اسلامی ایران اینک وارد دهه پنجاه از حیات خود شده است، از ویژگی های این عصر تازه، استمرار و پایداری بر اصول و آرمان های انقلاب اسلامی است و یکی از این اصول و آرمان ها حمایت از مظلومان در مقابل قدرت های استکباری است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سخنانی در خطبه های نماز جمعه‌ای که امامت آن را بر عهده داشتند در قامت دفاع از آرمان فلسطین فرمودند: «ما آنجایی که دخالت کنیم صریح می‌گوییم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ 33 روزه و پیروزی جنگ 22 روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی هر گروهی با رژیم‌ صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف نداریم.»

جمهوری اسلامی ایران مخالف تجاوزو اشغالگری است و هر جا که تشخیص دهد ملتی نیاز به حمایت در مقابل متجاوز دارد در دفاع از حقوق مظلوم می ایستد و آن را محکوم می کند.

امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی در این باره می‎فرمایند: 

"ما باید از مستضعفان جهان پشتیبانی کنیم… زیرا اسلام… پشتیبان تمام مستضعفان جهان است".

دفاع از حقوق ملت های مظلوم در قانون اساسی ایران به صراحت بیان شده است. 

در اصل 154 هم تصریح شده است جمهوری اسلامی ایران در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‎های دیگر از مبارزه حق‎طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‎کند.

در این راستا حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین اهمیت ویژه ای دارد زیرا مسئله قدس و فلسطین مسئله نخست و در اولویت مسائل جهان اسلام است. جمهوری اسلامی ایران بر این مسولیت پذیری پایبند است.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران حج نیز با اشاره به تمرکز دشمنان برای مقابله با مسلمانان به‌ویژه در موضوع فلسطین خاطرنشان کردند،

"اکنون آمریکایی‌ها نام سیاست شیطانی خود درباره فلسطین را «معامله قرن» گذاشته اند، اما بدانند که به فضل الهی، این معامله قرن هرگز محقق نخواهد شد و به کوری چشم دولتمردان آمریکا، قضیه فلسطین از یادها نخواهد رفت و قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند."

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ملت فلسطین در برابر این توطئه خواهد ایستاد و ملت‌های مسلمان نیز پشتیبان مردم فلسطین خواهند بود، افزودند،

"البته برخی دولت‌های اسلامی که هیچ اعتقادی هم به اسلام ندارند، به دلیل حماقت و جهالت و مطامع دنیوی پیشمرگ آمریکایی‌ها شده‌اند، اما به توفیق الهی، امت اسلامی و ملت فلسطین بر دشمنان خود پیروز خواهند شد و خواهند دید آن روزی را که ریشه رژیم جعلی صهیونیستی از سرزمین فلسطین کَنده شود."

واقعیت این است که ملت  فلسطین در یک مظلومیت بزرگ تاریخی قرار گرفته است و در آنسوی قضیه فلسطین، رژیمی اشغالگر و کودک کش قرار دارد که با حمایت آمریکا به معضلی جهانی تبدیل شده است.

انقلاب اسلامی از ابتدا دارای شعارهای متعالی بود. استکبار ستیزی، عدالت، آزادی و دفاع از مظلوم، انسان سازی از شعارهای اصلی انقلاب بوده است و در این زمان نیز حفظ این آرمان ها در گام دوم همچنان در اولویت است.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم در این مورد تصریح می کنند، «انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ موارد پس ‌از حمله‌ دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است.»

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب همچنین در سخنانی در آغاز سال 97 در حرم امام رضا در مشهد مقدس ضمن تبیین دلایل استحکام و ماندگاری ارزش های انقلاب اسلامی در چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورهای منطقه با خواست دولت ها و ملت ها انجام شده است، خاطر نشان کردند، "ما نه زورگویی کردیم و نه دخالت در امور داخلی کشورها کمک خواستند و ما کمک کردیم و این کمک را هم با انگیزه های منطقی و با محاسبات بسیار عاقلانه و نه از روی احساس، انجام دادیم."

در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید و تصریح شده است، «انقلاب اسلامی با شجاعت از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی این صداقت و صراحت و اقتدار این دامنه‌ عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان مایه‌ سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد.»

منطقه غرب آسیا طی سال‌های اخیر با چالش‌های مهمی در خصوص تولید گروه‌های تروریستی- تکفیری روبرو بوده و این گروهک‌ها با هدف گرفتن عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه به دنبال کاستن از نفوذ معنوی ایران در میان ملت‌های مسلمان بودند روندی که می‌کوشید ضمن کاستن از اقتدار جمهوری اسلامی ایران موضوع دشمنی ایران با رژیم جعلی فلسطین را کمرنگ‌تر و دست این رژیم را برای توسعه نفوذ خود در غرب آسیا بازتر از هر زمان دیگر کند. اما پیروزی‌های مهم جبهه مقاومت در عراق و سوریه و تجربه رخدادهای چند سال اخیر در منطقه نشان داد ملت های منطقه با امید و اطمینان به آینده می‌توانند در مقابل دسیسه‌های دشمنان مقتدرانه ایستادگی کنند. از جمله دستاوردهای این حرکت بزرگ پر رنگ شدن نقش ملت‌ها در حمایت از  جنبش های آزادی بخش، ترویج روحیه ضد استکباری و شناساندن ماهیت شیطان بزرگ توسط  نخبگان فکری و فرهنگی است.

به همین علت است که آمریکا برای مقابله‌ی سیاسی و امنیتی با جمهوری اسلامی خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب می‌بیند که البته بازهم در رویارویی با ایران شکست می‌خورد.

جمهوری اسلامی ایران در شرایطی وارد دهه پنجاه از حیات خود شده که به بازیگری مستقل و قدرتی مهم در عرصه‌های گوناگون تبدیل شده است وعلیرغم کارشکنی‌ها و توطئه‌های دشمنان این انقلاب اقتدار خود را روزبه‌روز افزایش داده است و به پشتوانه این اقتدار با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده است و در گام دوم انقلاب همچنان بر اصول و آرمان های خود پایبند است و بر همین اساس از مظلومان و مستضعفان دفاع می کند. دفاع از آرمان فلسطین نه تنها حمایت از مظلوم است بلکه زمینه تقویت امنیت محیط پیرامونی ایران را نیز فراهم خواهد کرد که از مبانی مهم در دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدید ها است.

کلیدواژه