سرطان 03, 1398 15:48 Asia/Kabul

نشستی که در پاکستان در رابطه با صلح افغانستان برگزار شده زمینه سازی برای سفر محمد اشرف غنی به پاکستان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد نشستی که در پاکستان در رابطه با صلح افغانستان و با حضور تعدادی از شخصیت های سیاسی افغان برگزار شده زمینه سازی برای سفر محمد اشرف غنی به پاکستان است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان هم برای شرکت در این نشست دعوت شده بود اما وی این دعوت را نپذیرفت، به هر صورت مساله صلح و نگرانی های مشترک افغانستان و پاکستان از مسایلی است که در این نشست مورد بحث قرار می گیرد.

وی افزود: پاکستانی ها نگران هستند که کشورهایی مانند هند از خاک افغانستان علیه آن کشور استفاده می کنند و در ایالت بلوچستان پاکستان دست به تحرکاتی زده اند و همچنان نگران حضور طالبان جنگجوی پاکستانی در افغانستان هستند در حالی که یکی از  نگرانی های افغانستان هم حمایت پاکستان از طالبان است.

به گفته این کارشناس سیاسی یک نکته قابل توجه دیگر هم این است که پاکستان بیشتر آن دسته از شخصیت های سیاسی افغان را دعوت کرده که در گذشته با پاکستان مشکل داشته و علیه آن کشور صحبت کرده اند.

مژده یادآور شد برخی منابع در افغانستان و هندوستان می گویند که پاکستان، هم از طالبان و هم از داعش حمایت می کند و این در حالی است که نیروهای طالبان و داعش در افغانستان درگیر جنگ هستند و یکدیدگر را می کشند، هرچند تعدادی از افراد داعش پاکستانی هستند اما منطقی نیست که پاکستان از داعش هم حمایت کند. گمان دیگر البته این است که نیروهای داعش از سوی غربی ها و حلقاتی در داخل حکومت افغانستان حمایت می شوند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد نگرانی هند این است که از برنامه صلح افغانستان کنار گذاشته شده است.

 

کلیدواژه