برای رسیدن به صلح در افغانستان باید دیدگاه های پاکستانی ها، امریکایی ها و طالبان تغییر کند
(last modified 1398-04-03T12:04:24+00:00 )
سرطان 03, 1398 16:34 Asia/Kabul

برای دستیابی افغانستان به صلح و امنیت، باید پاکستانی ها، امریکایی ها و طالبان دیدگاه های خود را تغییر داده و با روند صلح همکاری کنند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: برای دستیابی افغانستان به صلح و امنیت، پاکستانی ها باید اندیشه های خود را در رابطه با افغانستان تغییر دهند، امریکایی ها از صداقت لازم برخوردار شوند و طالبان هم دیدگاه های خود را تغییر داده و با روند صلح همکاری کنند.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی چند ماه گذشته شاهد تلاش های زیادی در رابطه با صلح افغانستان در کشورهای مختلف بوده ایم، نمایندگان امریکا هفتمین دور مذاکرات خود را هم با نمایندگان طالبان را به زودی آغاز می کنند اما مردم افغانستان هیچ نتیجه ملموسی را در این زمینه شاهد نبوده اند.

وی افزود: به نظر می رسد که در این نشست ها و گفت و گوها بیشترین بهره را طالبان برده اند و به نوعی این گروه بزرگنمایی شده است، طالبان امروز با امریکایی ها مذاکره می کنند و حاضر نیستند با حکومت افغانستان گفت و گو کنند و آن را به رسمیت بشناسند.

به گفته این کارشناس سیاسی دولتمردان افغان هم افراد ضعیفی هستند و در این شرایط صدها نفر از جنایتکاران طالبان را که هزاران نفر از مردم افغانستان را به خاک و خون کشیده اند از زندان ها آزاد می کنند تا بار دیگر به صفوف طالبان پیوسته و دست به جنایت بزنند و این در حالی است که اکنون هم جنگ بین طالبان و حکومت افغانستان به شدت جریان دارد و مساله صلح فقط در حد حرف است.

مظفری عنوان کرد: نشستی هم که در پاکستان در رابطه با صلح افغانستان دایر شده و برخی شخصیت های سیاسی مخالف دولت نیز در آن حضور دارند مانند نشست های قبلی که در کشورهای مختلف برگزار شده هیچ دستاوردی برای مردم افغانستان نخواهد داشت.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: پاکستان به دنبال منافع سیاسی و اقتصادی کوتاه مدت و درازمدت خود در افغانستان است و تا زمانی که به این منافع دست پیدا نکند بعید است در مساله صلح افغانستان همکاری کند اما باید دیدگاه خود را تغییر دهد، از سوی دیگر در صورتی که امریکایی ها در این زمینه صداقت نداشته باشند دستیابی به صلح در افغانستان بعید است ضمن اینکه طالبان هم باید برای موفقیت روند صلح همکاری کنند.

وی اضافه کرد: بار اصلی مصیبت جنگ در افغانستان بر دوش مردم این کشور است و به گفته منابع حکومتی روزانه پنجاه نفر از نیروهای امنیتی افغان به شهادت می رسند و در صورتی که مسوولان و شخصیت ها به دنبال صلح هستند باید به فکر ایجاد زمینه های آن باشند.

 

کلیدواژه