سفر محمد اشرف غنی به پاکستان همراه با دستاورد است
(last modified 1398-04-09T10:13:51+00:00 )
سرطان 09, 1398 14:43 Asia/Kabul

سفر اخیر محمد اشرف غنی به پاکستان و دستاورد این سفر با سفر چهار و نیم سال قبل وی و دستاوردش متفاوت است

کارشناس و تحلیلگر سیاسی افغان گفت: سفر اخیر محمد اشرف غنی به پاکستان و دستاورد این سفر با سفر چهار و نیم سال قبل وی و دستاوردش متفاوت است و می توان با نگاه مثبت به آن نگریست.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: امروز بسیاری از طرف ها و از جمله امریکا به دنبال پایان جنگ و برقراری صلح هستند و دستاورد این سفر هم متفاوت خواهد بود.

وی اظهار داشت: جنگ افغانستان به یک جنگ طولانی بدل شده و امریکا به دنبال آن است که این جنگ را ختم کند، دولت امریکا هم بسیار امیدوار بود که صلح را توسط زلمی خلیلزاد و در تفاهم با طالبان بدست آورد اما یک طرف مهم یعنی حکومت افغانستان را نادیده گرفته بود.

به گفته این کارشناس سیاسی مخالفین مسلح حکومت افغانستان بر اساس فشارهایی که از سوی حکومت پاکستان بر آن ها وارد شد طرحی را سازماندهی کردند که این مخالفین با همسایگان افغانستان نزدیک شوند که با روسیه تماس گرفتند و چراغ قرمزی را هم برای حکومت افغانستان روشن کردند به این معنی که این حکومت از مساله مذاکرات صلح بیرون می ماند.

به گفته خروتی از اینرو حکومت افغانستان هم دست به کار شد چنانکه ابتدا لویه جرگه مشورتی صلح را دایر کرد که در آن هم دستاوردی نداشت، پس از آن هم با کشورهای همسایه جلساتی داشت و در نهایت مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان به پاکستان سفر کرد و بعد هم رئیس جمهور غنی به پاکستان رفت.

وی عنوان کرد: همانگونه که پاکستان طی چهار دهه گذشته در جنگ افغانستان نقش داشته در صلح این کشور هم می تواند نقش خود را داشته باشد ضمن اینکه عوامل جنگ افغانستان بیشتر در خارج این کشور قرار دارند به گونه ای که برخی تحت عنوان دوست مداخله می کنند و برخی هم به نام دشمن.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: یکی از طرف های جنگ امریکا بود که اکنون به دنبال پایان جنگ است و طرف دیگر هم پاکستان بود که می تواند در صلح نیز نقش داشته باشد بنابراین سفر رئیس جمهور افغانستان به پاکستان هم می تواند دستاورد مثبتی داشته باشد و با اظهارات برخی از مقامات امریکایی از جمله وزیر خارجه امریکا که گفته بود باید قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صلح برقرار شود، ارتباط دارد.

خروتی اظهار کرد: به نظر می رسد یکی از اهداف سفر اشرف غنی به پاکستان هم همین مسایل و شریک کردن گفت و گوها با مقامات امریکایی و هندی، با پاکستانی ها است.

وی اضافه کرد: سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان، سفر اخیر جمعی از سیاستمداران و مخالفین سیاسی حکومت به پاکستان را تحت الشعاع قرار می دهد و در مورد صلح و قانع کردن طالبان به صلح از سوی حکومت افغانستان با پاکستانی ها صحبت می شود.

 

کلیدواژه