امریکا دیگر طالبان را گروهی تاثیرگذار برای پیگیری سیاست های خود نمی داند
(last modified 1398-04-10T12:19:12+00:00 )
سرطان 10, 1398 16:49 Asia/Kabul

حکومت امریکا دیگر طالبان را گروهی تاثیرگذار برای پیگیری سیاست های منطقه ای خود نمی داند و به نوعی می خواهد گروه های دیگری مانند داعش را جایگزین آن کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: حکومت امریکا دیگر طالبان را گروهی تاثیرگذار برای پیگیری سیاست های منطقه ای خود نمی داند و به نوعی می خواهد گروه های دیگری مانند داعش را جایگزین آن کند.

امین الله لشکری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به جریان دور هفتم مذاکرات بین نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان اظهار داشت: حکومت امریکا در راستای سیاست های خود در نظر دارد طالبان را به میز مذاکرات بکشاند که بتواند از آن به عنوان دستاوردی هم برای خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در امریکا استفاده کند.

وی افزود: البته مشکلاتی هم وجود دارد زیرا موضع طالبان این است که امریکایی ها از افغانستان خارج شوند و جدول زمانی خروج خود را هم اعلام کنند در حالی که به نظر می رسد امریکایی ها در حال حاضر برای خروج آمادگی ندارند.

به گفته این کارشناس سیاسی در این دور از مذاکرات نتایج نهایی حاصل نمی شود اما آهسته آهسته فشار بر طالبان افزایش پیدا می کند و از ابزارهای مختلفی هم برای این فشار استفاده می شود که نشست اخیر  شخصیت های سیاسی و جهادی و مخالفان سیاسی حکومت فعلی در لاهور پاکستان از نمونه های آن است.

لشکری عنوان کرد: از سوی دیگر طالبان حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نیستند و می گویند که با امریکا مذاکره می کنند بویژه در شرایط کنونی که مشخص نیست حکومت فعلی باز هم برنده انتخابات خواهد شد یا خیر اما امریکایی ها هم چندان به فکر ادامه حضور طالبان در صحنه نیستند و به دنبال گروه هایی مانند داعش هستند که نگاه برونمرزی هم دارند و می خواهند از آن ها به عنوان نیرویی تهدید کننده علیه کشورهایی مانند چین هم استفاده کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: حضور نیروهای امریکایی و پایگاه هایشان در افغانستان نسبت به حضور آن ها در سایر مناطق ارزان تمام می شود زیرا در سایر کشورها برای حضور و پایگاه سازی باید قیمت گزافی بپردازند و منافع منطقه ای امریکا بویژه مساله چین ایجاب نمی کند که امریکایی ها به سادگی از افغانستان خارج شوند اما حضور خود در این کشور را محدود خواهند کرد.

وی اضافه کرد: فرهنگ سیاسی افغانستان به گونه ای است که به سادگی اجازه حضور به خارجی ها داده نمی شود و امریکایی ها هم به این مساله پی برده اند از اینرو حضور نظامی خود را در افغانستان کاهش داده اند اما در نظر دارند در پایگاه های خود  بمانند و برنامه های خود در خاورمیانه را هم از این طریق دنبال کنند.

 

کلیدواژه